|
PLANET SOUND
18. - 19. června 2004
Křižíkovy Pavilony B,C
Výstaviště - Praha 7
www.planetfestival.cz
Přátelé kvalitní hudby, jak jistě
víte, festival PLANET SOUND nás čeká už jen za několik málo hodin, naší
technici si pomalu připravují nářadí a nyní je na čase vám přiblížit, jak
bude celá akce zajištěna technicky.
Základem každé kvalitní akce
je zvuk. Aparát značky L'Acoustic, který je používaný v celém světě těmi
největšími festivaly a který byl minulý týden instalován i pražském klubu
Roxy zaručuje dokonale čistý a silný zvuk, o čemž jsme se mohli nedávno
přesvědčit i na akci Big Chill. Celkový zvuk bude navíc dobře dokreslovat
zavěšení látek po celém obvodu haly.
Dekorace budou laděny do stylu
povedeného vizuálu celé akce. Na TimeIn main stage budou dominovat siluety
městských věží a na Radio1 stage hvězdné nebe, které můžete znát například
z plakátů či webových stránek akce.
Na obou stageích se můžete těšit
i na videoprojekce z dílny zkušených Phase, kteří si připravili na PLANET
SOUND skutečně exkluzivní materiál, který bude lahodit očím návštěvníků.
Bohatý světelný park a silný
laser na main stage bude v rukou zdatných profíků z Wild Music.
Jak je patrné z technických
parametrů a zapojených firem, čeká vás akce na špičkové technické úrovni,
která jen znásobí celkový hudební prožitek.
Těšíme se na vás!
ED RUSH
ZA DOBU SVÉ EXISTENCE PROŠEL
DRUM'N'BASS MNOHA RADIKÁLNÍMI ZMĚNAMI. HARDCORE, INTELLIGENT, GROOVY, LATINO...
NĚKTEŘÍ PRODUCENTI SE MUSÍ POŘÁDNĚ OHÁNĚT, POKUD CHTĚJÍ ZŮSTAT V MÓDĚ,
ZATÍMCO JINÝM STAČÍ NĚJAKÝ TEN STYL VYNALÉZT A ČEKAT NA PŘÍCHOD EPIGONŮ.
JAKO TŘEBA ED RUSH, KRÁL TECH-STEPU.
Ed Rush přišel na svět do rodiny
západolondýnského holiče pod značně hůře znějícím občanským jménem Ben
Settle. Svůj budoucí dýdžejský pseudonym ale dlouho hledat nemusel. Přezdívku
Headrush dostal od kamarádů pro podivné vlasové kreace, které si na něm
jeho tatík zkoušel, a později jen stačilo své umělecké jméno zkrátit. "Pokaždé
jsem přišel do třídy s jiným, šíleným účesem, vypadal jsem skoro jako pudl.
A tak mi začali říkat právě takhle."
Po hudební stránce začínal Ed
Rush podobně jako většina dnešních ostrovních hvězd - na počátku byl hiphop
a electro, potom následovalo okouzlení strojovými rytmy na ilegálních ravech
a od té doby začal Ed přemýšlet o hudební kariéře. Když už pravidelně hrával
v lokálním rádiu DOM FM, přeorientoval se na jungle a stačilo jen najít
nějakého dobrodince s vlastním vybavením, aby mohla vyjít první nahrávka.
Jeho kroky tedy směřovaly ke kamarádovi Nico Sykesovi, v jehož improvizovaném
studiu vznikla první Edova hitovka "Bloodclot artattack". Tato syrová temná
skladba vyšla na nově založeném Nicově labelu No U-turn (dnes již značně
pasivním), a přestože jsme se od té doby z Rushovy dílny dočkali desítek
lepších nahrávek, již tenkrát tento vinyl předznamenal, kudy se bude jeho
tvorba ubírat.
V následujících letech se jméno
Ed Rush díky dlouhé řadě dvanáctipalců (spolupráce s Nicem, Fiercem, Tracem)
stále více popularizovalo - Edovi vycházely desky i na známých labelech
Emotif (dříve SOUR), Prototype či Metalheadz a jeho sety začínaly být kolem
roku 1996 čím dál tím oblíbenější alternativou k tehdy módní vlně jazzy
a funky drum'n'bassu, představovaného producenty typu LTJ Bukem, Alex Reece
či Wax doctor. Rush stále vzdaloval svůj osobitý zvuk od těchto zpívaných
hitovek směrem ke své hudební vizi - vokály vyměnil za zkreslené samply,
melodie za ruchy v pozadí a výsluní Top of the pops za příšeří klubů. S
touto filozofií se Ed Rush udržel na špičce dodnes - "Miluji rytmus a nic
ostatního mě nezajímá. Drum'n'bassu nesluší komerce, tenhle styl funguje
pouze v klubech." V době, kdy byl již v Británii obecně uznávaný, vydal
Ed Rush své první dlouhohrající album Torque, opustil label No U-turn a
vrhl se do spolupráce s Opticalem, díky které ho dnes zná celý svět.
I když sólová tvorba obou pánů
je také bohatá, na současné elektronické scéně nenajdete mnoho zvučnějších
dvojic než jakou jsou Ed Rush & Optical. Optical, vlastním jménem Matt
Quinn, byl vždy uznávaným producentem, kterého si pro studiovou výpomoc
povolávali ti nejlepší (stal se Grooveriderovou pravou rukou, s Goldiem
pracoval na jeho opusu Mother ), přesto si z různých anket a ocenění nikdy
velkou hlavu nedělal - "Docela mě potěšilo, když jsem se stal podle Muziku
producentem roku 1998. Už ve škole jsem na sportovních dnech byl většinou
poslední, tak jsem rád, že jsem taky někdy něco vyhrál." Sám Ed Rush dosud
považuje jejich setkání za pravé požehnání. "Ještě nikdy se nám nestalo,
že bychom ze studia vycházeli s prázdnýma rukama. Matt vždy přijde s nějakým
novým zvukem a pak se s ním piplá tak dlouho, dokud ho totálně nepřestaví."
Pro své výtvory založili Ed
Rush & Optical vydavatelství Virus, na kterém až donedávna vycházely
pouze jejich vlastní kousky v čele s hity jako Kerbcrawler či Bacteria
a dvěma sólovými alby. První z nich se jmenovalo Wormhole (1998), jehož
kopií se po celém světě prodalo 40 000, což bylo na nezávislé undergroundové
album velice slušné. Optical vysvětluje koncepci alba takto: "Červí díra
(wormhole) je spojení mezi dvěmi dimenzemi, kterým by se teoreticky v budoucnosti
mohlo cestovat tisíce mil daleko. Tohle by mělo lidem napovědět, o co usilujeme."
Na Wormhole Ben a Matt důkladně propracovali jednotlivé skladby podle svých
požadavků na klubový track a darovali světu temnou, přesto vyváženou kolekci
tvrdých amenovek již naprosto odtržených od kořenů junglové hudby. Po vydání
alba Ed Rush s úsměvem přiznává, že lidé neznalí jeho předchozí tvorby
situují Wormhole kamsi do S/M klubů: "Taky už jsem jednou v cizině v jednom
takovém podniku byl - lidé tam tancovali v klecích a tak..." Optical si
však zachovává chladnou tvář a komentuje: "Utrpení a potěšení k sobě opravdu
nemusí mít daleko - spousta lidí musí celý týden tvrdě pracovat, aby si
mohli o víkendu vydechnout, a tak ani my nemůžeme být pořád lehkomyslní
optimisté - my se víc soustředíme na temné stránky života." Zároveň se
dozvídáme,jak moc si Ben a Matt hlídají úroveň své tvorby: "Nám docela
záleží na tom být na vrcholu. Pokud děláš drum'n'bass, neustále se snažíš
posouvat věci dopředu a to bývá celkem stresující. Nikdo nemůže mít výborné
tvůrčí nápady do nekonečna a já doufám, že my ty svoje využíváme dostatečně,
abychom nějakou tu dobu byli na špičce."
Při přípravě druhého společného
alba Eda Rushe a Opticala postihla nehoda, kvůli které musely být práce
na pár měsíců pozdrženy a která (jak sami přiznávají) pozměnila zvuk samotného
alba. "Vybuchla nám reprobedna a od té doby nám oběma zvoní v uších. Když
se to stalo, měli jsme už kolem sedmi tracků hotových a pak bylo pro nás
hlavní dokončit album v rámci možností." A možností nebylo mnoho - ani
po několika měsících vynucené pauzy se problémy nevytratily. "Nikdy jsem
si na své uši nestěžoval, ale teď se s tím pokouším žít, jak to jen jde.
Bohužel, když je kolem mě příliš ticho, pak je těžké to ignorovat," říká
Optical. Ed dodává: "První dva měsíce jsem kromě toho zvuku neslyšel nic
jiného, což mě dost znervózňovalo. Teď používám speciální špunty do uší,
které mi dost pomáhají."
Ben a Matt přesto album s pomocí
Matrixe dokončili. Vyšlo před necelými dvěmi roky, navzdory ztíženému vzniku
zní velice dobře a jmenuje se Creeps. Název tohoto alba se podle tvůrců
váže k porušování zaběhnutých postupů při tvorbě drum'n'bassových skladeb
- "Dramaturgie většiny tracků na posledním albu se odkrývá velmi pozvolna
a nenápadně, plíživě se vkrádá mezi beaty." Na tomto albu také Ed Rush
& Optical poprvé spolupracují s MC Ryme tymem. "Ten už s námi několik
let vystupoval a my jsme chtěli jeho hlas na naše album. Stejně už jsme
chtěli použít i nějaké vokály. Problém je, že málo MCs doopravdy umí do
drum'n'bassu zpívat. Také jsme chtěli něco,co by dávalo smysl - žádné 'Big
up for Ed Rush & Optical', a tak jsme si všichni sedli a zkusili něco
napsat. Konec konců, Adam F spolupracoval s LL Cool J a Redmanem, mluvili
jsme i s Method manem a všichni to jsou drum'n'bassoví fanoušci." Nutno
dodat, že zatímco zmíněné americké hiphopové hvězdy na chvíli přetáhly
Adama F do své hudební branže, skladby Resurrection a Flightpath, které
vznikly pro album Creeps, jsou junglovky jedna radost.
Creeps je sice další vynikající
kolekcí moderního temného drum'n'bassu, ale jestliže po vydání Wormhole
mohli všichni junglisti Benovi a Mattovi ruce utrhat, v době Creeps si
už našli jiné hrdiny a zaposlouchali se do zpěvných melodií nové vlny tzv.
intelligent drum'n'bassu. "Konečně se lidé začali zajímat i o někoho jiného
než o nás a Bad company," říká překvapivě Matt. "Myslím, že scéně prospívá
různorodost, ale tenhle neo-old skool mě moc nebaví. Řada lidí ani ty původní
tracky, ze kterých se teď sampluje, nezná, a tak jsou nadšení. Pokud já
použiju retro-sampl, snažím se ošetřit ho tak, aby z toho nevznikla pustá
kopie." Podobně radikální názory, které manifestují důležitost hudby samotné
před slávou a obálkami módních časopisů, má tato dvojka i na kraje zlámanými
beaty takřka nepoznamenané - "Často se k nám donese, že by drum'n'bass
měl prorazit i v Americe. Nevím, jestli to má nějaký smysl. Teď všichni
DJs doufají, že se breakbeaty dostanou do Ameriky a Japonska a všichni
tady zbohatneme. My jsme spokojení s tím,co máme."
Ani po vydání Creeps nezůstala
naše dvojka pasivní. Počet singlů na vydavatelství Virus dosáhl dávno čísla
deset a to s masivním remixem albové skladby Pacman (samozřejmě s patřičně
videoherním přebalem), který pro Bena a Matta udělali Ram Trilogy. Tento
vinyl, který kombinoval rush - opticalovskou analogovou atmosféru s gradující
basovou linkou od Andyho C. & co., se na pár měsíců stal nejžádanějším
drum'n'bassovým titulem. Také si možná vzpomenete na ďábelský Cannibal
run, další spolupráci s Ryme tymem, která se řadí k absolutně nejtvrdším
počinům, které kdy vzešly z rukou pánů Rushe a Opticala. O něco méně vyvedená
byla skladba Rehab vydaná na labelu Quarantine, zato pánové znovu získali
své dávné ostruhy na poli remixů. (Pamatujete třeba na jejich verzi Watching
windows pro Roniho Size ?) Během posledního roku byl jednoznačným zásahem
do černého remix pro Hatiras (Spaced invader) a jejich nejžhavější práce,
přepracování housové klasiky French kiss, právě brázdí světem na white
labelech. Dnes je samozřejmě aktuální třetí LP Virus kru s názvem The Original
Dr. Shade, které se dočkalo rozličných ohlasů. Po produkční stránce není,
co dodat, nicméně invencí zrovna nehýří. Pánové si prostě udělali desku
do svých rozjetých setů. Toť vše.
Samozřejmě, že oba pánové také
křižují svět jakožto DJs. Opticala mohli Slováci vidět loni o prázdninách
na Pohodě a Ed Rush navštívil naší republiku hned čtyřikrát, aby zahrál
na dvou vyprodaných Shadowbox parties, o kterých se v tuzemské junglové
komunitě ještě dnes vyprávějí nadšené historky plus na zimní obdobě Cosmic
Tripu, Cosmic City. Pak následovalo vystoupení na festivalu Creamfields
a na podzim se představil na noci In da Bush v klubu Roxy. Ed tehdy předvedl
jeden ze svých typicky temných setů, ve kterých však energičnost není doprovázena
jednotvárností - Ed sám říká: "Čím více hraješ, tím více se učíš. Prostě
se naučíš, že nemůžeš hrát takovouhle hudbu hodinu a půl, nebo dvě." Do
naší republiky zavítala řada dalších drum'n'bassových hvězd, ale málokterá
sklidila tolik pozitivních ohlasů jako Ed Rush...
JINDRA VOLÁK -
shadowbox.cz
|
|