08.07.03
COSMIC TRIP  biografie interpretů

D.KAY
  Největší drum'n'bassové hity dnes vznikají ve Vídni. "Barcelonu", "Be There 4 U", "Platinum" a spoustu dalších provařených skladeb, které si možná notují i vaši rodiče, nemá na svědomí nikdo jiný než mladý Rakušák D.Kay - producent mnoha tváří a pro většinu junglistů objev loňského roku.

  D.Kay začal s DJingem ve svých sedmnácti a hned nato se vydal na dráhu producenta. Jeho první skladby "Red Wave" a "Golem" jsou dnes na Vídni legendou a to i přesto, že oficiálně nikdy nevyšly. Na britskou scénu scénu vstoupil D.Kay trackem pro kompilaci "Killa Bites" vydavatelství Moving Shadow. Ve stejné době ho navíc bere pod ochranná křídla Dylan, na jehož labelech Outbreak a Spectrum Audio vydal David několik skladeb jako Mindmachine. Následovaly singly na značkách Architecture, Renegade Hardware a Cylon (label Loxyho a Inka, se kterými se D.Kay často potkává i ve studiu). 

  Hodně povedenou partičku tvoří D.Kay se svým rakouským kamarádem Raw.Fullem. Jako Ill.Skillz vydali už zmiňovanou skladbu "Be There 4 U" (nedávno výborně zremixovanou Concord Dawn a Dylanem), singl "Forgive Myself" (Critical rec), "Fusion Dance EP" (TrickDisc) a jejich další track "Shadowplay" se za nedlouho objeví na Klutově značce Commercial Suicide. 

  D.Kay ovšem není mistr jen na poli tvrdého drum´n´bassu. Po té, co se svým kámošem Epsilonem nahrál "Barcelonu", se o něj začaly prát i "teplá" vydavatelství jako Renegade a Intalexův Soul:r. V této melodičtější poloze si nedávno padnul do noty s DJem Lee z Metalheadz (tracky "Manipulate The Universe", "Touch"...), se kterým se sejdou na jednom pódiu právě na letošním Cosmic Tripu. 
 

HEADROOM
  Projekt Headroom tvoří tři DJs. Patrik Skoog, Niklas Ehrlin a Henrik Larsson se sešli na jihu Švédska začátkem roku 1997. Každý měl již za sebou pestrou hudební minulost a zkušenosti s produkcí. Jako raní fanoušci elektroniky a industrialu umělců  jako cEvin Key, Front 242, Front Line Assembly nebo Skinny Puppy,  začali tvořit elektronickou hudbu pomocí Atari a syntezátorů. Tento styl definoval jejich hudební tvorbu po několik následujících let a pozvolna přecházel v současnou podobu Headroom, která je moderním, inteligentním technem s tribal nádechem a pořádnou dávkou energie.

  V roce 1998 podepsali Headroom první smlouvu s nahrávací společnocí a vydali 12“ na dobře zavedeném Stockholmském labelu Loop (Loop 041 K.F.C. ep) Debut následovala deska pro skvělý a stále lepší label Evil Deception (Evil Deception 001 Simplicity ep.) provozovaný Cosmic One, obchodem s vinyly v Malmoe. Pro svůj nově domovský label E.D. vydali ještě celou řadu dalších, skvělých desek. 

  "Domácí práce" následovaly produkce pro středoevropské labely jako Shokoy (SHO 99021 Circumvolution ep.) a Parasound (PARAS 007 Flaming Youth). Navázali plodnou spolupráci s producentem a DJ Glennem Wislonem, ta vedla k vydání několika desek pro Planet Rhythm (PR 024 Too Dark Park), Template (TEMPL 8.11 Neologic Spasm) a Compound (COMP 03 Headmounted Display). Headroom stojí také za projektem South Operations a jednotliví  členové vydávají pod známými jmény Sons Of Piru, Render, 4th Way a GPS.

  Vystoupeními v USA, Evropě a UK předvedli Headroom světu jak se dovedou postavit k DJingu jako 3 ze 6 gramofonů, nebo jako solo Djs. Vystoupení Skooga, Ehrlina a Larssona je smrští tribal rytmů a ostrého techna.
 

DJ Lee
  Lee se do dění a historie britské taneční scény zapojil již v 80. letech, a to dávno předtím, než se dnešní "top djs a producenti" začali o "rave scénu", jak byla nazývána, zajímat. Jeho první rezidentura spadá do klubu The Brunnel Rooms ve Swindonu. V té době hrál po boku Doc Scotta, Grooveridera, Fabia či LTJ Bukema. Protože si již tehdy vedl velmi dobře, bookingy po celé Británii na sebe nenechaly dlouho čekat.

  V roce 1993 se rozhodl Lee zkombinovat své djské schopnosti, výborný sluch a cit pro hudbu a začal stále více času trávit ve studiu. Toto úsilí zúročil v několika výborných skladbách, které vydal sám, nebo na kterých spolupracoval s jinými producenty. Za zmínku stojí "DJ Lee and Ment4bass", který vyšel pod hlavičkou  Liquid Wax nebo "2 Deep" společně s Gwangem, který vyšel na Legend Records. (Gwang úzce spolupracoval s Total Science a společně s nimi založil Legend Records, kde například poprvé vyšel legendární track Champion Sound od Q Project.) Na další známé skladbě "A Touch Of Darkness" spolupracoval s Tangem a vydal jí pod valstním jménem. 

  Poté Lee ztratil veškeré iluze o businessu, ve kterém se pohyboval, protože producenti nedostávali zaplaceny dohodnuté honoráře za podepsané produkce a rozhodl se vrátit  k tomu, co měl rád ze všeho nejvíc - k djingu. 

  Danny Bukem, Leo Roche a Sarah Sandy rozjížděli v roce 1994 dnes již legendární noc Speed v londýnském klubu Mars v Sohu. Klub v té době hledal dje, který by hrál stejně futuristický sound jako například Fabio, Doc Scott nebo Kemistry a Storm. Dj Lee splňoval přesně tyto požadavky, stal se rezidentem a současně členem Goldieho Metalheadz, kam patří dodnes. 
Díky členství v Metalheadz se Leemu otevřely dveře do celého světa. Se svým djským kufrem sjezdil celou Evropu a byl dokonce několikrát na turné po USA. 
Málokdo ví, že Dj Lee založil dnes velmi populární vydavatelství Timeless Recordings a navíc dodnes působí jako product manager v jedné z největších drum’n’bassových distribučních firem - Vinyl Distribition, která má na starost labely jako například Virus, 31 Records, Test, True Playaz a další.
Díky tomu se řadí nejen mezi nejvyhledávanější dje, ale patří bezesporu i k nejvlivnějším lidem d'n'b scény.

  V současné době se opět začal věnovat vlastní produkci a společně se stále populárnějším vídeňákem D.Kayem vydal hned několik skvělých tracků, které doposud vyšly na značkách Hospital, 31 Records nebo na jeho novém labelu Atlas Recordings. 
 

TONY COLMAN aka LONDON ELEKTRICITY
Hospital Records
  Je mlhavý letní večer v červnu 2002 a Tony Colman aka London Elektricity hluboko v londýnském studiu právě zažívá důležitou událost - jeden z těch typických momentů, které otvírají novou kapitolu vašeho života. Legendární zpěvák Robert Owens právě poprvé improvizuje do tracku "My Dreams" a najednou svým silným hlasem vyhodí monitory a pak celý proud. "Když Robert přiletěl, říkal, že je velmi nervózní, vzpomíná Tony. Owens nekecal. Stát u zrodu alba "Billion Dollar Gravy", které o rok později vzbudilo na scéně a v médiích tak obrovský rozruch, muselo být i pro osobnost takového kalibru vzrušující.

  Osobitý funky zvuk London Elektricity má své opodstatnění. Tony Colman koketoval s živou hudbou a jejím spojením s elektronikou odjakživa.  Od doby univerzitních studií hrál na piáno a na kytaru, chvíli dokonce vyučoval zpěv a v pětadvaceti založil celkem úspěšnou jazz-funkovou kapelu Izit. Po několika letech nahrávání a koncertování s touhle partičkou nastalo v Londýně hardcore a jungle šílenství, a když se k Tonymu se dostalo Goldieho album 'Timeless', byla mu v tu ránu jeho budoucnost v drum´n´bassu naprosto jasná. 
V roce 1996 Colman založil s Chrisem Gossem label Hospital a společně začali také tvořit. Vydali spoustu singlů pod rozličnými pseudonymy, ale až skladba "Song In The Key Of Knife", pod kterou se podepsali jako London Elektricity, jim přinesla první uznání. Další velký úspěch se dostavil s debutovým albem "Pull The Plug" (1999), které je dodnes považováno za jednu z nejzásadnějších drum´n´bassových desek vůbec. V době, kdy britské parkety ovládaly temné bicí a zlověstné synťáky, totiž vneslo na scénu svým optimistickým zvukem potřebné oživení a položilo tak základy liquid funku, který je dnes tak v kurzu. Od tohoto  momentu London Elektricity šířili svou hudební filosofii po celém světě - Tony začal hrát ve všech významných klubech v Británii i mimo ní, Hospital Records najednou vydávali pecku za peckou, "vychovali" talentované nováčky High Contrasta a Cyantific a  aby toho nebylo málo, jejich label party 'Hospitality' v londýnském klubu Herbal se staly nejvyhlášenějšími liquid funkovými mejdany na scéně.

  Chris se musel zaměřit na chod stále úspěšnějšího labelu Hospital a tak se loni London Elektricity přeměnili na Tonyho one man projekt. Jeho první sólový kousek "Cum Dancing" dal tušit, že tahle podoba za tou původní vůbec nezaostává. Ba naopak.  Tony s pomocí Roberta Owense a několik dalších neméně známých osobností posléze nahrál album "Billion Dollar Gravy", které bourá hudební žebříčky, cloumá tanečními kluby.. London Elektricity a Hospital právě teď zažívají největší slávu. Tony navíc může zúročit své zkušenosti s živým hraním v projektu London Elektricity live - v několikačlenné kapele, která prý předvádí tu nejhustší drum'n'bassovou šou. Na Cosmic Trip sice přijede Colman sám, ale i tak to bude stát určitě za to ;) 
 

MAX DULEY
  Max Duley žije a pracuje v Ealingu v západním Londýně. Taneční hudbě se věnuje od roku 1992, tehdy hrál poprvé v Londýně. Po třech letech vydatného DJingu se rozhodl začít s vlastní produkcí. V období mezi lety 96 - 99 se plně soustředil na vybavování studia a vybrušování stylu a techniky práce v něm.

  Debutní desku vydal na respektovaném labelu kamaráda a spolubydlícího Olivera Ho Meta v roce 1998. Ve stejném období také vymyslel a zrealizoval experimentální CD "Descent", kompilaci, která presentuje práci producentů z Ealingu. Na CD ukazují reálnou možnost odklonu elektronické hudby od taneční podoby k vzdálenějším zvukovým experimentům s různým dopadem účinku podle individuálního založení a rozpoložení posluchače. Jednu promo kopii Descent poslal Max také majiteli labelu Knee Deep, vysoce uznávané osobnosti světa taneční hudby producentovi a DJ Rushovi. Evidentní Rushův zájem o tvorbu Maxe se promítl v navázání spolupráce v podobě vydání "Beyond The Pale EP" - Knee Deep 07 v roce 99.

  Kladné odezvy na publikovaný materiál usnadnily Maxovi rozhodování zda založit vlastní label. Vznikl ARCart, který má dvě divize ARC a ARC(ANE). Label velmi rychle zaujal pozornost publika a diskografie Maxe Duley se začala rozvíjet. Díky nabitému DJ programu, šíří majitel ARC velmi efektivně svou práci po celém světě.

  ARC presentuje tanečnější podobu Maxovy hudby a produkce podobně zaměřených umělců. ARC(ANE) je mnohem více deep & dark orientovaná divize, která zahrnuje mimo jiné i  příležitostné projekty blížící se house music jako například série Elegant Manouevres. ARC je mnohem ostřejší přičemž dokazuje, že hudba nemusí být nutně hlučná a rychlá aby byla tvrdá.

  ARCart patří do rodiny labelů z londýnského Ealingu. Meta, Light + Dark, Continual, Figment, Exist, Rogue Beat, Segment a Descent společně atakují mysli a dancefloory na celém světě. České publikum mělo možnost zažít Maxovo vystoupení již několikrát, vždy s velmi kladnou odezvou. 

  Mas Duley vystoupí v sobotu 19.07. na Nescafé In Da Mix Stage letošního ročníku festivalu Cosmic Trip.
 

Paul "Damage" Bailey
  Paul se narodil v roce 1971 v severní Anglii a v pozdních osmdesátých letech započal svou hudební kariéru jako hiphopový dj. V roce 1990 odešel studovat universitu do  Birminghamu,  kde se nechal čím dál víc  ovlivňovat evropským techno soundem. O rok později si otevírá vlastní klub s názvem "Stuff and Nonsense" a právě zde pomalu poznává lidi, se kterými bude později formovat undergroundovou legendu - House Of God. 

  House Of God je světoznámý anglický klub, který nedávno oslavil své desáte narozeniny a právě Paul Bailey je vedle Sir Reala (Round Records/Kracktronic) nebo Surgeona (Dynamic Tension/Tresor)jeden z jeho původních rezidentních djů. Díky svému nezaměnitelnému stylu djingu, který nezapře hiphopové kořeny, si získal celou řadu následovníků a příznivců a i proto si jeho sety mohou fajnšmekři vychutnávat po celé Evropě a občas i v Asii. Dlouhý seznam míst, kde hrál zahrnuje důležitá jména jako například Tresor (Berlin), Neue Heimat (Stuttgart), La Real (Spain), the Orbit (Leeds), Creation Tecnologiq, FGA, (Belgium), Doornroosje (Holland), KRD (Taiwan), Channel[V] (China) and Nox (Singapore).

  Producentská činnost Paula Baileyho je také úzce spjata se jménem House Of God. Je totiž jeden ze spoluzakladatelů stejnojmenného labelu, ale nahrává i pro svojí vlastní značku "1881", kterou odstartoval v roce 2002.

Paul "Damage" Bailey se představí českému publiku na hlavním Nescafé In Da Mix podiu.

Paul "Damage" Bailey Discography:
HOG Records
Tina Never had a Teddy Bear   E.P.   -   HOG # 666
Josie and her Beautiful Hair   E.P.   -   HOG # 667
Clonus 001     E.P.   -   HOG # 668
Marigold     E.P.   -   HOG # 669
Broken Mind     E.P.   -   HOG # 670
Tina Never had a Teddy Bear - Remixes - HOG # 671 (ncluding Surgeon remix)
Illegal Cuts     E.P.  -  HOG # 672
Sour Candy     E.P.  -  HOG # 673
Lockdown     E.P.   -  HOG # 674
Rooms of the Contagious   E.P.  -  HOG # 675
Current Release - "Kicking against the future"   -   HOG # 676

1881 Records
Fashon Arrest     E.P.   -   EO01
Powers of X        E.P.   -   EO02
Current release - "Change the promise"  E.P.  -   EO03
 

JAMES RUSKIN
  James Ruskin pochází z hrabství Hampshire ve Velké Británii. K elektronické hudbě dospěl prostřednictvím rozhlasových pořadů na různých britských rádio stanicích, později častými návštěvami klubů, s programem sestaveným převážně z progresivní hudby. Nestačilo mu však pouze pasivní konzumovaní výtvorů jiných a pouhá zábava, proto začal s DJingem. Pravidelná hraní v hlavním městě království na Temži přiměla Jamese spolu s nejlepším kamarádem Richardem Polsonem k opuštění rodného New Miltonu a na trvalo se přestěhovali do Londýna, kde v roce 1994 začali budovat studio.

  Debutovali jako Void, hlavní vlnu útoku na mozky techno party people však začali až založením labelu Bleuprint v roce 96. Zlatá éra Blueprint trvá v podstatě dodnes. Začínali jako Outline, posléze se vrhli každý sám do vlastních produkcí. Na labelu dali prostor také Oliverovi Ho a James dvakrát spojil své myšlenky s kouzelníkem Anthony Childem (BP 007 a Surgeonův label Dynamic Tension). Desky Blueprint si rychle hledaly cestu k posluchačům a v roce 98 se na trhu objevilo první album Jamese Ruskina "Further Design", které zaznamenalo fantastický úspěch. Pro Jamese nastalo období tvůrčí a remixérské  plodnosti proložené spoustou Djských vystoupení po celém světě.

  Druhé album "Point 2" vydal James vloni u berlínského Tresoru a předvedl na něm, že se v žádném případě nehodlá zastavit na místě. Deska je stále na čelních pozicích žebříčků hudebních magazínů a skladby z ní se hrají tam kde publikum zná kvalitní hudbu.

  James Ruskin DJ je strůjcem stálých změn, má rád divokost zkrátka chce, aby v setu o něco šlo. Sledovat Jamesovu hru prstů na korekcích je údajně svátkem a on sám přirovnává hraní z gramofonů k live performancím.
  K posledním aktivitám Jamese Ruskina patří hlavně založení a vedení zcela nového labelu Coda, který se specializuje na produkce mladých nadějných producentů. Každá z dosud vydaných desek na Coda je ozvláštněna remixy například od Claude Younga nebo samotného Jamese.

James Ruskin vystoupí na Nescafé In Da Mix Stage.

Pro další info vyzkoušejte www.blueprintrecords.net
 

TEEBEE
  Teebeeho hudební kariéra je jak vystřižená z pohádky. Talentovaný muzikant Torgeir Byrknes z konce světa, studeného a permanentně zapršeného Norska, dokázal díky silné vůli a pořádné dávce sebedůvěry prolomit bariéry tehdy absolutně dosebezahleděné Británie, oslovit své idoly a ve finále s nimi i spolupracovat. A ta nejdůležitější kapitola Teebeemu právě teď začíná. Ale vraťme se na úvod.

  Naprosto zásadním momentem bylo pro Teebeeho setkání s Grooveriderem a Goldiem. Kdo těmhle dvěma mocným šéfům britské drum'n'bassové scény padne do oka, má v podstatě vyhráno. O první Teebeeho nahrávky projevily zájem značky A-level, Rugged Vinyl, Juice a hlavně Audio Couture - sublabel Moving Shadow (s tím podepsal smlouvu, když mu bylo šestnáct!) Pak na delší dobu zakotvil u vydavatelství Certificate 18, na kterém kromě řady singlů vydal dvě velmi povedená alba "Black Science Labs" a "Through The Eyes Of A Scorpion". Tady představil svůj producentský rukopis v plné kráse - dokonale čistý zvuk, temná, mrazivá atmosféra a hlavně hutné basové linky, jak je neumí udělat nikdo jiný.

  Před čtyřmi lety založil Teebee se svým krajanem Polarem label Subtitles, na kterém kromě nich samotných vydávají Future Prophecies, Zero Tolerance, Illformants, Rob F a jedním singlem přispěli i Couse 4 Concern, Stratus a DJ Abstract. Po té, co se Polar přestěhoval do Ameriky, aby se mohl lépe věnovat skládání hudby k filmům, padla veškerá starost o vydavatelství na Teebeeho. Tomu ale podle všeho obrovské pracovní vytížení nevadí. Kromě vedení labelu a nahrávání vlastního materiálů, stíhá ještě remixovat hip hopvé a r'n'b umělce (např. Missy Elliot, Brandy a Nate), skládat hity pro největší hvězdy hudebního šoubyznysu, DJovat po celém světě a teď navíc dokončovat třetí album. A světe div se, Teebeemu se splnil další sen - tahle deska vyjde na značce jeho největšího vzoru, mistra zvuku, Photeka. Tohle spojení se ovšem dalo čekávat - oba mají zálibu v bojových uměních, oba si ulítávají na filmech a hip hopu, oba jsou ve studiu perfekcionalisté a oba posouvají drum'n'bass do zcela nových rovin. Kombinace Photekovy promakané rytmiky a Teebeeho basy je vražedné. "Všichni se ještě posadí na prdel." Teebee asi moc dobře ví, o čem mluví.

  Teebee debutuje na Photek Records v červnu singlem Life Continue / Tech G, jeho třetí album vyjde v září. 
Teebee vystoupí  na Semtex Live Stage.
 

THE 65D MAVERICKS
  The 65d Mavericks, projekt tvořený respektovaným britským producentem Richardem Polsonem (zakladatel renomovaného labelu Surface Records, spolu-zakladatel Blueprint Records - Jamese Ruskina) a Nickem Duntonem, osobitým producentem, který v posledních deseti letech pracoval pod mnoha pseudonymy, na různých místech underground scény, mimo jiné založil také originální, pozoruhodnou značku Ebullition.

  Potkali se koncem devadesátých let na výstavě soch v ICA v Londýně, prodiskutovali své rozdílné názory na moderní hudbu a rozhodli se spolupracovat na příležitostných projektech. Tyto příležitostné schůzky nakonec vyústily v trvalou spolupráci profesionálního teamu, který vydal celou řadu významných techno desek.

  Richard Polson v jednom rozhovoru zdůraznil, že The 65D Mavericks nikdy neorientoval na zisk nebo konformitu, ale na vyjádření toho, co dosud nebylo vyjádřeno, na hudbu zaměřenou na mysl stejně tak jako na dancefloor. Pokud si poslechnete některé z jejich produkcí, především pak poslední album na Blueprint ("Defining The Symptom" Blueprint 022 LP/CD), zjistíte, že se vyjádřil zcela přesně. Hudba The 65D Mavericks může být pro někoho těžkou výzvou, pusťte však Richarda a Nicka do klubu se všemi mašinkami a uvidíte jak to začne jiskřit! V průběhu vystoupení The 65D Mavericks v Milkweg v Amsterdamu se klub tak rozjel, že následující DJ odmítl hrát a žádal aby pokračovali dál.

  The 65D Mavericks přizpůsobují každé vystoupení tak, aby se jednalo o absolutně specifický set, pokud jej propásnete, nemáte šanci na opakování! Díky tomu dostává publikum vždy čerstvý nářez, okořeněný ranými produkcemi (dosud vydali 2 alba a 3 EP). Richard a Nick jsou zaslouženě uznávaní všemi významnými producenty a DJs na techno scéně a to především díky nekompromisní filosofii a skvělým deskám. Produkují nebo chystají materiál pro Tresor, Surface, Lost/Cosmic, Blueprint, Theory, Infrastructure, Exist, Deta a Ebulition. 
The 65D Mavericks vystoupí živě  na Nescafé In Da Mix Stage.