|
Kevin Saunderson je bez nadsázky živoucí legenda taneční hudby. Spolu s
lidmi jako Derrick May, Juan Atkins nebo Marshall Jefferson se řadí mezi
vynálezce "toho všeho" neboť Detroit (funguje dnes vlastně i jako označení
specifického stylu) je jednou z kolébek techna. Díky širokému záběru dal
světu některé z nejklasičtějších tanečních skladeb od zmíněného techna
přes house až k pop parádám.
Kevin se narodil v Brooklynu
1964, ale v devíti letech se přestěhoval do Detroitu. S Derrickem Mayem
a Juanem Atkinsem se seznámil na střední škole, což se stalo pro jeho život
osudovým. Brzo se z prvních pokusů o produkci staly první úspěšné pokusy,
které Kevin vydával na vlastním labelu KMS Records. Brzo se díky rostoucí
poptávce po taneční hudbě prosadil i v Evropě. Jedním z primátů v jeho
sbírce je i práce v oblasti remixů. Jeho vůbec první remix (Heat It Up
od The Wee Papa Girl Rappers) vyhrál v roce 1989 DMC award pro remix roku.
Postupně se představil pod pseudonymy jako Kreem, Reese, Tronik House,
The Reese Project, Kaos a asi nejznámější E-Dancer a Inner City (původně
Inter City). Ten vznikl v roce 1987, když 22letý student telekomunikací
usoudil, že track na kterém právě pracoval potřebuje vokál. Ke spolupráci
přizval slavnou chicagskou divu Paris Grey. Z jednoho tracku (Big Fun)
se spolupráce protáhla na 10 let. Inner City má 11 prvních míst v britské
a americké hitparádě, 12 singlů v britské top 40, 2 alba v top 20, zhruba
6 milionů prodaných desek a řadu nejrůznějších ocenění. Singly jako Good
Life zná každé starší děcko.
Mezitím se pod pseudonymem
E-Dancer věnuje techno tvorbě, i když díky komerčnímu úspěchu Inner City
se dostalo i tomuto projektu širší odezvy (zejména pokud jde o album Heavenly).
(interview)
"Chci dát lidem hudbu, která je
zasáhne"
Jak jsi vlastně začal s produkováním
desek?
Na začátku 80. let s
Derrickem (May), Juanem (Attkins) a Eddiem (Fowlkes), někdy okolo roku
83. Na Univerzitě jsem se hodně spřátelil s Derrickem, ten zas byl kamarád
s Juanem, Eddieho znám taky díky Derrickovi. Vlastně jsme taky všichni
chodili na stejnou střední školu, takže se známe dlouho, ale já nebyl tolik
do muziky jako oni (Kevin se původně snažil prosadit jako profi fotbalista
pozn.). Jako první začal s produkcí Juan. Technicolor nebo Cybertron, byly
výborný tracky, potom se to nějak přeneslo na Derricka a pak na mě. Každopádně
někdy okolo roku 85 udělal Derrick svou první desku (Lets Go), celou dobu
jsem byl okolo a koukal jak to dělá, ale spíš mě zajímal Djing. Ale určitě
to pro mě byla velká inspirace
Jak se ti s Derrickem spolupracovalo?
Jak říkám, bylo to hodně
inspirující. Když jsem pak viděl ten track na vinylu, chtěl jsem to taky.
Potřeboval jsem udělat desku. Takže jsem o šest měsíců později seděl ve
studiu a snažil se o první věc. Hodně mi pomohl Juan. Měl jsem vybavení,
ale moc jsem nevěděl, jak to všechno poskládat ve výsledný produkt. Juan
mi ukázal směr a to mě pak vedlo i k dalším trackům.
Jak tvoříš?
Pro mě, hudebně, je tvorba
něco o čem nesmíš přemýšlet. Je to něco co musíš cítit. Myslím že všichni
jsme byli obdařeni talentem cítit a uvolnit naše pocity skrz hudbu ve studiu.
Mnohokrát jsem se v noci vzbudil a šel do studia, specielně když jsem ho
měl v obýváku ? Je to jako bych měl sen a cítil, že bych měl udělat track.
Tak začnu tvořit nějaký zvuky a dostanu se do toho hrozně hluboko. Je to
skoro jako jiný svět. Všechno se děje naprosto přirozeně.
Máš na mysli něco konkrétního,
co tě provede dáváním věcí dohromady?
Jo jasně, Začneš track
a máš jasnou představu. Skladba ti může sklouznout úplně jinam než jsi
myslel, ale důležitý je výsledek. Někdy když si poslechnu odkud jsem vyšel,
tak si řeknu, "Jak jsem se dostal sem?" Je to všechno emocionální.
Na konci 80. let se Detroitská
scéna hodně rozrostla. Jak to pro tebe změnilo věci?
Měli jsme velký úspěch
s Inner City, takže jsem bojoval s nahrávacíma společnostma, který chtěli
abych chodil do televize a dělal nějaký show..., zatímco já byl celkem
spokojený, kde jsem byl.
Jak si myslíš že Detroit ovlivnil
techno scénu?
Podívej se zpátky, řekněme
k Juanově inspiraci evropskými kapelami jako Kraftwerk. Myslím, že jsme
tohle všechno udělali taneční. Udělali jsme to DJ friendly, víc do klubů.
Dotáhli jsme tu hudbu na jinou úroveň. Té úrovni se dneska říká techno.
Potom se toho chopili
lidi po celém světě a tvoří svůj pohled na věc. Není to detroit techno
jako jsme dělali my, každý má svoje vlastní vlivy. Techno se rozšiřuje
a mění v různých zemích ovlivněné jejich pohledem na hudbu, jejich městy
a jejich emocemi. Také jejich historií. Proto je tu tolik různých
druhů hudby. Všechno je ale jedna elektronická hudba.
Líbí se ti dnešní undergorund?
No, dávám mu přednost,
protože mi ukazuje že doba se změnila a stále mění k lepšímu, i když tu
pořád budou komerčnější věci, špatný věci. Musíš akceptovat, že to tak
je.
Co říkáš tomu, jak se detroitská
scéna změnila?
Detroitská scéna se asi
nevyvinula, tak jak měla. Možná to je tím, že jsme všichni pořád jezdili
kolem světa a nekoncentrovali se na scénu doma. Ale koncentrovat se na
domácí scénu je složité, musíš dělat parties což je těžké, protože se tě
stále snaží zastavit. Zakážou ti všechno, co děláš, takže ztrácíš motivaci.
Takže dáváme přednost cestování.
Nejvíc práce v Detroitu asi
odvedli lidi jako Carl Craig, Kenny Larken a Stacey Pullen. Mladý lidi
v detroitu dneska poslouchají spíš hip-hop a RnB. Moc neposlouchají co
děláme my a asi o tom ani moc neví.
Co se snažíš hudbou říct?
Když hraju jako DJ, chci
dát lidem hudbu, která je zasáhne, aby z ní něco cítili. Ne každý track,
který vyjde ti dá nějaký pocit. Já jsem typ Dje, který chce cítit všechno
co hraje. Na tom a na energii stavím a stavím a stavím... |
|