|
TRANSGLOBAL UNDERGROUND live
Aeroklub Tábor, 20. + 21. června
2003
Jednoho dne na počátku
90. let se potkali tři muži v malém mizerném studiu, vyzbrojeni break beatovým
albem Simona Harrise, kazetou zpěvů nahraných během dovolené na Tahiti,
samplerem a nějakým základním nahrávacím zařízením. Během několika hodin
dali Alex Kasiek, Tax D a Hamid Mantu dohromady to, co se stalo nejprodávanější
nahrávkou a kompletně změnilo jejich život. Trio nazvalo nahrávku Temple
Head a sami sebe pojmenovali Transglobal Underground.
Od té doby se Transglobal
Underground stali notoricky známí pro jejich mixování hudebních stylů a
rytmů bez jakéhokoliv ohledu na hudební žánry, technologické bariéry nebo
smysluplnost. Single Temple Head se navzdory tomu, že je v pomalém funkovém
tempu s klasickými indiánskými rytmy, brazilskými bubínky a kytarovými
sóly, stal klubovou hymnou. Chvíli trvalo než se chytil zbytek světa, ale
v polovině devadesátých let vytvořil růst ambientních a tranceových stylů
hlad po nových nápadech a Transg-Global Underground jich měli spoustu.
Album "Dream of 100 nations", obsahující arabeskové vokály, nepálské chrámové
strážce a velké množství raperů a bubeníků, dosáhlo top padesátky a triumfovalo
v indies hitparádách. Jejich druhé album International Times se vyšplhalo
do top čtyřicítky a dostalo skupinu do Evropy.
Následovala dvě další
alba společně se spoustou remixů a projektů (za zmínku stojí ex-vokalistka
TGU Natacha Atlas, jejíž poslední album bylo ve Francii oceněno zlatou
deskou. Složení kapely se tak měnilo, že ani oni sami už nevěděli, kdo
jsou. Od posledního alba Rejoice, Rejoice se Trans-Global Underground začali
formovat do nového celku, složeného z těch, kteří poslední roky nejvíce
pracovali a starali se o skupinu.
V obměněné sestavě objeli
TGU celý východní svět od Tunisu až po Indii a cestou sesbírali spoustu
nového materiálu, který pak zúročili na zatím poslední desce "Yes Boss
Food Center" z r. 2001, jež vyšla na labelu Ark21 Records a svou tvorbu
opět posunuli hudebně vpřed, k ještě širší otevřenosti k etnických vlivům
a prvkům world music.
Někteří současní členové
jsou v kapele už několik let, někteří jsou nováčci, ale ať už se sestava
mění jak chce, ideály zůstávají stejné - tancovat do rytmů, které jste
nikdy neslyšeli, experimentovat pokud víte jak komunikovat a vídíte-li
bariéru tak ji zničit.
CHUMBAWAMBA
Zazní-li v souvislosti
se skupinou Chumbawamba slovo -anarchistický-, případně -levicový-, rozhodně
se nejedná o přehmat ani nepochopení. Pro britskou Chumbawambu, která se
zrodila v ovzduší thatcherismu osmdesátých let, byly zmiňované pojmy od
počátku silným hnacím motorem a pravděpodobně jedním z hlavních důvodů
samotné její existence. Členové nebyli vybíráni na základě instrumentálních
dovedností, rozhodujícím kritériem byly vzájemné sympatie podmíněné i sdíleným
odporem ke státním orgánům a politické reprezentaci jako takové. Použít
místo výrazu -skupina- slovo -komuna- by tehdejší situaci vystihlo stejně
dobře.
V roce 1986 si Chumbawamba
na značce AGIT-PROP vydala svůj první singl trefně pojmenovaný Revolution,
který se vzápětí ocitl v čele nezávislé hitparády. Zbytek osmdesátých let
i první alba se pak nesly v duchu melodického punkrocku. který byl na začátku
devadesátých let výrazněji ovlivněn taneční subkulturou, ale i popem. Skupina
se totiž rozhodla přiklonit částečně k popu tak, aby se její texty dostaly
k co nejširší vrstvě posluchačů. Přelomové v tomto ohledu je album Tubthumper
z roku 1997 (první po odchodu od vydavatelství One Little Indian k EMI
a Universalu), kde skupina dovedla rafinovaně subverzivní směs hudební
popové přijatelnosti a textové radikálnosti k dokonalosti. V tomto trendu
Chumbawamba pokračuje dodnes. Pro posluchače v České republice, kde již
několikrát vystupovala, není Chumbawamba žádnou neznámou: ti budou mít
nyní možnost seznámit se na živo s písničkami z jejich posledního alba
Readymades vydaného loni na vlastním labelu Mutt.
Dave Angel
Dave Angel je osobnost,
kterou není třeba zdlouhavě představovat. Jeho biografie Vás ale možná
pobaví:
Narodil se roku 1966
v Chelsea jako syn jazzového muzikanta. První jeho instrument byl buben,
který držel v rukou v osmi letech. Jeho strýc měl reggae sound system,
který ho v mládí ovlivnil. Zhruba v patnácti letech si společně s kamarády
založil vlastní sound system, s kterým vystupoval na malých lokálních spářkách.
Ve dvaceti letech přišel zlom v jeho životě; přihlásil se do pirátského
rádia Phase 1 (v době acid houseové exploze to bylo jedno z nejznámějších
rádii) a obdržel svůj první gramofon (řemínkový gramec značky Garrard bez
pitch regulace). Na tomto gramofonu se nedalo mixovat, ale to Daveovi evidentně
nevadilo. O několik let později obdržel od své tehdejší přítelkyně (současné
ženy) svůj první Technics 1210 a zjistil, že se mu otvírají úplně nové
dimenze. Vyměnil svou oblíbenou koženou bundu za gramofon Marantz a navždy
se upsal kouzlu dvou točivých talířů.
Kolem roku 1987 byl vývoj
hudby v Anglii krkolomný, Dave Angel začal také produkovat, a jeho prvotinou
byl remix slavné skladby Eurythmics "Sweet Dreams". Původně nezamýšlel
tento track vůbec vydat, prostě si jen hrál s basovou linkou, s beaty a
riffy ale v okamžiku, kdy slyšeli bootleg právníci firmy BMG, začali ho
nahánět a musel tento track vydat oficiálně s podtitulem "Nightmare Mix".
A dostal za to tučný šek a zabodoval na 23. místě hitparády. Tento úspěch
ho posílil a Dave Angel začal vydávat "serioznější" tracky. Silně ho ovlivnila
detroitská scéna pod taktovkou Juana Atkinse, Derricka Maye a Kevina Saundersona
a vydal dnes kultovní EP "Sea of tranquility".
Samostatnou kapitolou je jeho
remixerské práce pro lidi jako Orbital, Carl Cox, Underworld, atd. Seznam
hvězd, které si nechali předělat své skladby od Dave Angela by zabral mnoho
místa.
Brzy také podepsal exkluzivní
smlouvu s major labelem Islands, na kterém m u vyšly i jeho dvě alba: "Tales
of the unexpected", které bylo čisté, bez cizých samplů a velmi muzikální.
Druhé album "Globetrotting" bylo již více směrováno na taneční parket.
Exkluzivita a tlak major labelu ho však začala svazovat a po třech letech
odešel od Island Rec a začal vydávat na různých labelech a hlavně na svém
vlastním labelu ROTATION. Kompilace "39 Flavours of Tech-Funk" je dodnes
aktuální zvukem, a je to počin, který ho vynesl až na úplné výsluní techno
scény. V současné době hraje na těch nejvyhlášenějších nocích po celém
světe (sám říká, že rád hostuje na noci LTJ BUKEMa Cookin v klubu The End,
kde může hrát cokoliv chce, ale vždy zůstává funky). Jeho posledními aktuálními
počiny jsou singl s názvem "Sky", který připravil pro kompilaci Subterrain
(mixed by Mr. C) a mixovaná kompilace DA01, kterou vydal na labelu TrusttheDj
Rec.
SPACE DJz - Ben Long & Jamie
Bissmire
U nás velmi dobře známý
projekt Space DJZ tvoří Ben Long a Jamie Bissmire. V mládí se tito dva
kamarádi zaníceně věnovali graffiti, skateboardingu, BMX a brejkování a
hudbě, která tuto scénu doprovází - Hip hopem a electro music. Tyto zájmy
spolu s objevem fenoménu Detroitského techna je inspirovaly k experimentům
ve studiu se styly breakbeat a techno, společně začali vytvářet
hudbu před sedmy lety a od té doby se jejich zvuk vypracoval k fůzi neohraničených
experimentů s electro, techno, hip hopovým a breakovým zvukem. Nástroje,
které k produkování hudby používají, zahrnují vedle tradičních digitálních
nastrojů Roland 808 a 909 i škálu analogových syntetizátorů a samplerů.
Jejich vystupování na 4 gramofony, 2 mixy , s drumkitem 909, spolu
s jejich kvalitním a technicky vyspělým mixováním vytváří opravdovou auru
nabasovaných beatů a scratchingu. Oni sami svůj zvuk označují jako "funky,
ujeté a rozjeté phat beatz". Se svojí unikátní, neotřelou performancí procestovali
doslova celou planetu včetně Japonska, Australie, Kanady a České Republiky.
Jejich ranné počiny vyšli na Infonet records v roce 1993. Vedle labelu
Soma produkovali materiál pro značky Reload, Ongaku a Novamute. i jako
samostatné projekty mají velmi úspěšnou kariéru, Ben má svůj vlastní label
"Potential" a Jamie vlastní značku "Ground". Oba tyto labely původně sloužili
výhradně pro jejich produkci. Ale nyní slouží i k vydavání remixu od takových
zvučných jmen jako jsou The Advent, Chris McCormick, Oliver Ho, Indigo
Kennedy, Gaetek, Umek und Ade na labelu Potentional a značka "ground" ukázala
talent producentů Chrise McCormicka a Clauda Younga. Debutem v Soma records
(1996) se společně představili se svým výbušným mixem techna, ostrých beatů
a hiphopových breaků. Jejich debutové album "On patrol" je chytrou fůzí
různých žánru, ve kterých jsou cítit silné vlivy hudebních kořenů,
které oba producecenty ovlivnily. Nádhernou prezentaci jejich dj skillz
je kompilace "Last Djz on Earth", kterou v ČR vydal label Nextera a o jejich
výbušných setech jsme se měli možnost přesvědčit například na party Unity
v Pražské Chuchli. |
|