17.06.03
GO PLANET ROXY

TRANSGLOBAL UNDERGROUND live
Aeroklub Tábor, 20. + 21. června 2003
  Jednoho dne na počátku 90. let se potkali tři muži v malém mizerném studiu, vyzbrojeni break beatovým albem Simona Harrise, kazetou zpěvů nahraných během dovolené na Tahiti, samplerem a nějakým základním nahrávacím zařízením. Během několika hodin dali Alex Kasiek, Tax D a Hamid Mantu dohromady to, co se stalo nejprodávanější nahrávkou a kompletně změnilo jejich život. Trio nazvalo nahrávku Temple Head a sami sebe pojmenovali Transglobal Underground. 
  Od té doby se Transglobal Underground stali notoricky známí pro jejich mixování hudebních stylů a rytmů bez jakéhokoliv ohledu na hudební žánry, technologické bariéry nebo smysluplnost. Single Temple Head se navzdory tomu, že je v pomalém funkovém tempu s klasickými indiánskými rytmy, brazilskými bubínky a kytarovými sóly, stal klubovou hymnou. Chvíli trvalo než se chytil zbytek světa, ale v polovině devadesátých let vytvořil růst ambientních a tranceových stylů hlad po nových nápadech a Transg-Global Underground jich měli spoustu. Album "Dream of 100 nations", obsahující arabeskové vokály, nepálské chrámové strážce a velké množství raperů a bubeníků, dosáhlo top padesátky a triumfovalo v indies hitparádách. Jejich druhé album International Times se vyšplhalo do top čtyřicítky a dostalo skupinu do Evropy. 
  Následovala dvě další alba společně se spoustou remixů a projektů (za zmínku stojí ex-vokalistka TGU Natacha Atlas, jejíž poslední album bylo ve Francii oceněno zlatou deskou. Složení kapely se tak měnilo, že ani oni sami už nevěděli, kdo jsou. Od posledního alba Rejoice, Rejoice se Trans-Global Underground začali formovat do nového celku, složeného z těch, kteří poslední roky nejvíce pracovali a starali se o skupinu. 
  V obměněné sestavě objeli TGU celý východní svět od Tunisu až po Indii a cestou sesbírali spoustu nového materiálu, který pak zúročili na zatím poslední desce "Yes Boss Food Center" z r. 2001, jež vyšla na labelu Ark21 Records a svou tvorbu opět posunuli hudebně vpřed, k ještě širší otevřenosti k etnických vlivům a prvkům world music. 
  Někteří současní členové jsou v kapele už několik let, někteří jsou nováčci, ale ať už se sestava mění jak chce, ideály zůstávají stejné - tancovat do rytmů, které jste nikdy neslyšeli, experimentovat pokud víte jak komunikovat a vídíte-li bariéru tak ji zničit.

CHUMBAWAMBA
  Zazní-li v souvislosti se skupinou Chumbawamba slovo -anarchistický-, případně -levicový-, rozhodně se nejedná o přehmat ani nepochopení. Pro britskou Chumbawambu, která se zrodila v ovzduší thatcherismu osmdesátých let, byly zmiňované pojmy od počátku silným hnacím motorem a pravděpodobně jedním z hlavních důvodů samotné její existence. Členové nebyli vybíráni na základě instrumentálních dovedností, rozhodujícím kritériem byly vzájemné sympatie podmíněné i sdíleným odporem ke státním orgánům a politické reprezentaci jako takové. Použít místo výrazu -skupina- slovo -komuna- by tehdejší situaci vystihlo stejně dobře. 
  V roce 1986 si Chumbawamba na značce AGIT-PROP vydala svůj první singl trefně pojmenovaný Revolution, který se vzápětí ocitl v čele nezávislé hitparády. Zbytek osmdesátých let i první alba se pak nesly v duchu melodického punkrocku. který byl na začátku devadesátých let výrazněji ovlivněn taneční subkulturou, ale i popem. Skupina se totiž rozhodla přiklonit částečně k popu tak, aby se její texty dostaly k co nejširší vrstvě posluchačů. Přelomové v tomto ohledu je album Tubthumper z roku 1997 (první po odchodu od vydavatelství One Little Indian k EMI a Universalu), kde skupina dovedla rafinovaně subverzivní směs hudební popové přijatelnosti a textové radikálnosti k dokonalosti. V tomto trendu Chumbawamba pokračuje dodnes. Pro posluchače v České republice, kde již několikrát vystupovala, není Chumbawamba žádnou neznámou: ti budou mít nyní možnost seznámit se na živo s písničkami z jejich posledního alba Readymades vydaného loni na vlastním labelu Mutt.

Dave Angel
  Dave Angel je osobnost, kterou není třeba zdlouhavě představovat. Jeho biografie Vás ale možná pobaví: 
  Narodil se roku 1966 v Chelsea jako syn jazzového muzikanta. První jeho instrument byl buben, který držel v rukou v osmi letech. Jeho strýc měl reggae sound system, který ho v mládí ovlivnil. Zhruba v patnácti letech si společně s kamarády založil vlastní sound system, s kterým vystupoval na malých lokálních spářkách. Ve dvaceti letech přišel zlom v jeho životě; přihlásil se do pirátského rádia Phase 1 (v době acid houseové exploze to bylo jedno z nejznámějších rádii) a obdržel svůj první gramofon (řemínkový gramec značky Garrard bez pitch regulace). Na tomto gramofonu se nedalo mixovat, ale to Daveovi evidentně nevadilo. O několik let později obdržel od své tehdejší přítelkyně (současné ženy) svůj první Technics 1210 a zjistil, že se mu otvírají úplně nové dimenze. Vyměnil svou oblíbenou koženou bundu za gramofon Marantz a navždy se upsal kouzlu dvou točivých talířů. 

  Kolem roku 1987 byl vývoj hudby v Anglii krkolomný, Dave Angel začal také produkovat, a jeho prvotinou byl remix slavné skladby Eurythmics "Sweet Dreams". Původně nezamýšlel tento track vůbec vydat, prostě si jen hrál s basovou linkou, s beaty a riffy ale v okamžiku, kdy slyšeli bootleg právníci firmy BMG, začali ho nahánět a musel tento track vydat oficiálně s podtitulem "Nightmare Mix". A dostal za to tučný šek a zabodoval na 23. místě hitparády. Tento úspěch ho posílil a Dave Angel začal vydávat "serioznější" tracky. Silně ho ovlivnila detroitská scéna pod taktovkou Juana Atkinse, Derricka Maye a Kevina Saundersona a vydal dnes kultovní EP "Sea of tranquility". 
Samostatnou kapitolou je jeho remixerské práce pro lidi jako Orbital, Carl Cox, Underworld, atd. Seznam hvězd, které si nechali předělat své skladby od Dave Angela by zabral mnoho místa. 

  Brzy také podepsal exkluzivní smlouvu s major labelem Islands, na kterém m u vyšly i jeho dvě alba: "Tales of the unexpected", které bylo čisté, bez cizých samplů a velmi muzikální. Druhé album "Globetrotting" bylo již více směrováno na taneční parket. Exkluzivita a tlak major labelu ho však začala svazovat a po třech letech odešel od Island Rec a začal vydávat na různých labelech a hlavně na svém vlastním labelu ROTATION. Kompilace "39 Flavours of Tech-Funk" je dodnes aktuální zvukem, a je to počin, který ho vynesl až na úplné výsluní techno scény. V současné době hraje na těch nejvyhlášenějších nocích po celém světe (sám říká, že rád hostuje na noci LTJ BUKEMa Cookin v klubu The End, kde může hrát cokoliv chce, ale vždy zůstává funky). Jeho posledními aktuálními počiny jsou singl s názvem "Sky", který připravil pro kompilaci Subterrain (mixed by Mr. C) a mixovaná kompilace DA01, kterou vydal na labelu TrusttheDj Rec.

SPACE DJz - Ben Long & Jamie Bissmire
  U nás velmi dobře známý projekt Space DJZ tvoří Ben Long a Jamie Bissmire. V mládí se tito dva kamarádi zaníceně věnovali graffiti, skateboardingu, BMX a brejkování a hudbě, která tuto scénu doprovází - Hip hopem a electro music. Tyto zájmy spolu s objevem fenoménu Detroitského techna je inspirovaly k experimentům ve studiu se styly breakbeat a  techno,  společně začali vytvářet hudbu před sedmy lety a od té doby se jejich zvuk vypracoval k fůzi neohraničených experimentů s electro, techno, hip hopovým a breakovým zvukem. Nástroje, které k produkování hudby používají, zahrnují vedle tradičních digitálních nastrojů Roland 808 a 909 i škálu analogových syntetizátorů a samplerů. Jejich vystupování na 4 gramofony, 2 mixy , s drumkitem 909,  spolu s jejich kvalitním a technicky vyspělým mixováním vytváří opravdovou auru nabasovaných beatů a scratchingu. Oni sami svůj zvuk označují jako "funky, ujeté a rozjeté phat beatz". Se svojí unikátní, neotřelou performancí procestovali doslova celou planetu včetně Japonska, Australie, Kanady a České Republiky. Jejich ranné počiny vyšli na Infonet records v roce 1993. Vedle labelu Soma produkovali materiál pro značky Reload, Ongaku a Novamute. i jako samostatné projekty mají velmi úspěšnou kariéru, Ben má svůj vlastní label "Potential" a Jamie vlastní značku "Ground". Oba tyto labely původně sloužili výhradně pro jejich produkci. Ale nyní slouží i k vydavání remixu od takových zvučných jmen jako jsou The Advent, Chris McCormick, Oliver Ho, Indigo Kennedy, Gaetek, Umek und Ade na labelu Potentional a značka "ground" ukázala talent producentů Chrise McCormicka a Clauda Younga. Debutem v Soma records (1996) se společně představili se svým výbušným mixem techna, ostrých beatů a hiphopových breaků. Jejich debutové album "On patrol" je chytrou fůzí různých žánru, ve kterých jsou cítit silné vlivy  hudebních kořenů, které oba producecenty ovlivnily. Nádhernou prezentaci jejich dj skillz je kompilace "Last Djz on Earth", kterou v ČR vydal label Nextera a o jejich výbušných setech jsme se měli možnost přesvědčit například na party Unity v Pražské  Chuchli.