09.05.03
MASS APEAL rap in your town

Indy a Wich se po dlouhé době opět vracejí na pražská koncertní pódia. U této příležitosti si pozvali polské hiphopové megastars Familia H.P. a O.S.T.R..

Familia H.P.
Jedna z nejdéle existujících hiphopových kapel na polské scéně. Tvořit začínají v roce 94 pod jménem Y.A.S.....natáčejí dvě dema - jedno neoficiální a jedno oficiální. Později jako Hocoos Pocoss natáčí dva tracky na první polské hiphopové kompilace "Hip Hopla" a "Hip Hop Trip". V těchto letech 
hrávali narozdíl od jiných velmi často, což nebylo až tak zvykem.
Následují personální změny a kapela mění název na Familia H.P. s osazenstvem které funguje dodnes a to: Oxy - mc, Thomass -mc a Joe - Dj. Tyto tři osoby vytříbily a zlepšovaly svou úroveň rapu a produkce, která vedla na konci roku 2000 k vydání dlouhohrající alba na novém labelu Gigant Records.  Lp  "Sprawdz Sytuacje" bylo velmi dobře přijato polskými médii. Dalším krokem kapely byla kooperace s O.S.T.R. coby producentem jejich nového alba. Mezitím však Familia natáčí společné collabo s O.S.T.R. na kompilace "Atomistyka". Konec roku 2002 přináší všem fanouškům nové dlouhohrající album "Miejskie wibracje" a s ním také dva videoklipy které oscilují na hudebních kanálech. V rámci proma objíždí Familia H.P. společně s O.S.T.R. celou scénu a dává všem najevo jaký styl a scénu má jejich domovská Lodz
/v hipopovém slangu je to Eudezet./

rozhovor:
1. Společně s Indy a Wich, Super Croo se objevíte v Praze - bude to pro Vás poprvé?
  Thomass: Už sme u Vás párkrát byli, ale jenom jako turisté, takže letos je to poprvé co můžem ukázat jak to chodí u nás v Polsku!! Doufáme, že se to bude líbit. Jsme rádi že tu můžem zahrát, a jsme pyšný na fakt, že může být naše muzika známější i za hranicema.
  O.S.T.R. : Ne, ale byl sem v Brne, v novym Babylone kde jsem hral s PSH 
/Poláci zdraví!!!!!/

2. Znáte českou scénu/hudbu???
  Oxy: Jasně, nějakou představu o českých "vibech" mám - dostal sem Lyrik Derby, znám tvorbu PSH a Indy a Wich a ještě pár dalších. Před pár lety jsme hráli někde u hranic společně s nějakou českou kapelou, ale jenom náš Dj si pamatuje její jméno...Doufám že se poučím až budeme hrát v Praze.
  Thomass: Něco českého jsme už slyšeli, pamatujeme si pár jmen místních partiček. Vím, že česká graffiti scéna je pravděpodobně jedna z nejvyvinutějších v rámci hiphopových elementů.
  O.S.T.R.: Jo, jsem velkej fanoušek  samplů Heleny Vondráčkový. Vážně jsem slyšel jenom ,Chaos a PSH - nerozumím česky ale co se týká hudby mě bavili PSH.

3. Polská scéna je mnohem větší a mnohem více medializovaná než ta česká - kde vidíte rozdíly a jak vůbec definujete vlastní scénu - je rozdělená na více táborů - komerce Vs underground jako tady v Čechách?
  Thomass: Momentálně jsou u nás ty nejlepší časy. Spousta lidí v každym městě něco zkouší, scéna roste. To je bezva, protože mezi tou spoustou undergroundovejch umělců se rýsuje skupina vyvolených, která bude mít zásadní vliv na budoucnost hiphopu v Polsku. Horší stránkou věci je to, že spousta undergroundovejch hlav si plete slovo "komerční" a  myslí si, že když se někdo objeví častěji v TV zapomíná na svoje undergroundový kořeny a zaprodává se. Právě proto se domnívám, že tu existuje spousta věcí které by se měly změnit jestliže chceme na scéně vidět nějakej posun. Nemůžeme za to že se to stává showbizem, je to nezastavitelný. Místo bojůvek proti tomu bychom my /hiphopoví umělci/ měli přemýšlet, jak použít peníze které investují labely a další firmy do hiphopu. Polská scéna stejně jako česká předpokládám je pořád ve fázi vývoje, a hodně záleží na nás jak to bude vypadat v příštích letech.
  O.S.T.R. Momentálně je hrozně těžký mluvit o hiphopu který není komercializován. Polsko je divná země, tady je ten nejvíc hardcore hiphop nejvíce populární. Máme tu spoustu bandů, ale jen pár je schopno se tím živit. Peníze jsou v tom nesrovnatelně menší než např. ve Francii. Jsi šťastnej když prodáš 10.000 desek. Můj názor je že v tom není problém protože ve finále resp. v určitém bodě chce každej undergroundovej band dostat svůj kontrakt.

4. Teď O.S.T.R. produkuje, O.S.T.R. rýmuje - jak to zvládáš?
  O.S.T.R.: Musel jsem se spolehnout sám na sebe, takže když sem chtěl beat, musel sem si ho udělat sám. Vlastně to nebylo až tak těžký, protože od tří hraju na strunný nástroje a hudbu miluju.

5. Myslím že Tede pro tebe udělal dva tracky na album O.S.T.R. "Tabasko", produkuješ na oplátku pro Tedeho?
  O.S.T.R.  Udělal sem pro něj 8 beatů na jeho nové album, jsme dobří kámoši, dokonce plánujeme udělat společné album.

6. Nějaké nové plány pro Familia Hp v nejbližší budoucnosti? Lp, nebo vinyl?
  Thomass: Momentálně pracujeme na novém LP které, aspoň doufám dokončíme a vydáme na konci tohoto roku. Bude to naše třetí album a chceme aby bylo to nej....hodně jsme se naučili díky zkušenostem z práce na našich předchozích deskách, takže cítíme že to můžeme udělat určitě lepší hudebně, napsat lepší rýmy a všeobecně zlepšit naše schopnosti.....na vinyl to chceme dát v rámci třetí série vinylů s různými umělci kterou vydává polský label zvaný "Junomi" records.

7. Jak je to s vinylovou produkcí v Polsku? - lisujete jenom Cd nebo i vinyl LP? Nebo je vinyl záležitostí pouze singlů...protože je to nákladná záležitost?
  Thomass: Pravdou je to, že jich stále není dost a že jsou dost nákladné, spousta labelů do toho nechce vrážet peníze. Je hodně těžký donutit vydavatele aby udělal vinyl single, a už vůbec nezmiňuju vinyl Lp.
Někteří z nás to dělají za naše vlastní peníze abychom měli z čeho hrát na našich koncertech, nebo abychom mohli dávat Djejům promokopie aby je hráli na párties.
  Oxy: Víš co, nemáme tu tolik hiphopovejch djejů a i když se jejich počet zvyšuje, radši si koupí americkej 12“ než polskou desku. Doufám, že se to změní, a vydání vinylu nebude takovej zázrak v diskografii kapely, ale bude to úplně normální součást. Tohle je taky povinností labelů, které o to momentálně nemají zájem.
  O.S.T.R. : V Polsku je to drahý na výlis, a mimochodem ne každý si může drahý vinyl pořídit......natož pak Technicsy nebo tak...

8. Stojí za zmínku nějací nováčci,  nová jména a producenti z Polska?
  Oxy: Popravdě, není tu nějak moc nových a dobrých kapel. Vidíš spousty novejch partiček, ale kvalita jejich produkce je nízká. Prostě si spousta děcek myslí, že když natočí 2 nebo 3 tracky jsou bozi, a svět jim klečí u nohou, ale jsou mimo!!! Nejlepší polské bandy jsou spíše zkušení emcees a djays, protože když seš úplnej zelenáč je těžký dosáhnout dobrý pozice už na začátku. Ale příkladem je třeba O.S.T.R., kterej  svou prací dosáhl nejvyššího stupínku a přitom ho ještě před dvěma lety v Polsku nikdo neznal, a teď je to jeden z nejlepších producentů i rapperů.
  Thomass: Jak už sem říkal, je tu spousta lidí která dělá, a je jen otázkou času, kdy se stanou součástí oficiální scény. Je tu pár lidí který momentálně makaj na debutovým albu, ale nechtěl bych je zatím jmenovat....Osobně čekám na někoho z měst odkud pocházíme aby podepsal kontrakt s labelem a vydal album, se kterým by reprezentoval Lodz a Pabianice společně s námi.

9. Jak je na tom Polské graffiti? Nějací známí writers ve známých kapelách?
  Thomass: Hodně sem to dříve čekoval, co se děje a tak když sem byl mladší. Teď občas zčekuju nějaký graff weby a zaznamenal sem, že někteří polští writeři jsou známí po celý Evropě, tzn. že jsou stejně dobří jako němečtí nebo čeští writeři. Lodž má svou velkou graffiti galerii založenou v kooperaci s velkými jmény které tam pracují a vystavují. Také tam občas proběhnou nějaké mejdany a jamy takže až pojedeš do Lodže doporučujem to zčekovat.

10. Warszavský styl každý zná a pozná - je známý a silný - kde vidíš výhody nebo sílu scény v Lodži?
  O.S.T.R.: Lodž je mnohem chudší než Waršava, životní podmínky tam jsou horší..což v kontextu s hiphopem ústí v sociální témata. Je těžký posuzovat ty dva styly - od doby kdy Warsava zacala delat vice legalni produkce,  v Lodži nemáme zatím žádnej label...
  Thomass: Myslím, že takové místo jako Lodž je representováno pouze několika málo rappery. Kromě O.S.T.R., Spinache a nás nikdo nevydal nic po celý rok 2002. Dvě nebo tři alba není dost na vybudování silné scény.  Jak pro nás, tak pro Lodž, je dobré že sme do Čech přijeli ukázat naši věc...

11. 5 nejlepších polských producentů?
  Thomas: Je to těžké, protože spousta polskejch producentů dělá svou věc správně a nechtěl bych na někoho zapomenout. Sem rád, že spousta z nich má svůj vlastní, nezaměnitelný styl.
  Oxy: Jasne, máme tu spoustu dobrejch beatmakerů, ale myslím, že jeden z nej...jsou samozřejmě Magiera a L.A. s jejich kompilací "Kodex", Noon /Ex-Grammatik/, Waco, mám rád nějaký beaty od Djeje Deszczu Strugi /WWO/. Naše město Lodž je dobře známá právě Spinachem a samozřejmě O.S.T.R. : )

12. 5 nejlepších polskejch pornohereček?
  Thomas: Nepamatuju si jejich jména, ale sou fér v ložnici, věř mi... : )
  Oxy: Myslím, že si Thomass nedělá prdel, protože pořád mluví pravdu : )

13. Teď - Polsko, je hodně křesťansky - klerikálně založená země, narozdíl do úplného opaku v Čechách - když tady u nás začne někdo mluvit a rýmovat o Bohu je tu trochu za blázna, v Polsku je naopak slovo Bůh široce používáno v Polském rapu, jak to vidíte?
  O.S.T.R.: Bůh je v mém životě důležitý, je pro mě těžký mluvit o tomhle za ostatní. Náboženství je osobní věc každého.
  Thomass: Nejsem v tom tak zainteresovanej, ale nejsem proti tomuhle obsahu v textech. Jestli někdo chce mluvit o Bohu, je to jeho věc. Hip hop nám dává šanci se vyjádřit po svým, jakoukoli cestou. Nemělo by to být tak, že  si myslíš jsem blázen protože píšu o věcech o který ty nemáš zájem...i když  polští rappeři hodně mluví o Bohu, není tu nějaká věc jako náboženský nebo křesťanský rap....ale jsem si jist, že se to jednou stane, protože tam je místo pro tuhle muziku....

14. Na konec...
  O.S.T.R. Makám na svym dalším solo albu které vyjde v září a ještě dávám do kupy se svejma kamarádama Kochan and Tomila další lp, které se objeví v červnu!!!!
  Thomass: Čeky pro Čechy a všechny kdo příjdou na naši show 9.5. v Akropoli.
Oxy: Jasně, doražte na akci. Možná nám nebudete rozumět naše texty, ale doufám, že společně to bude dobrá akce. Nezklameme vás!!!!