|
Indy a Wich se po dlouhé době
opět vracejí na pražská koncertní pódia. U této příležitosti si pozvali
polské hiphopové megastars Familia H.P. a O.S.T.R..
Familia H.P.
Jedna z nejdéle existujících
hiphopových kapel na polské scéně. Tvořit začínají v roce 94 pod jménem
Y.A.S.....natáčejí dvě dema - jedno neoficiální a jedno oficiální. Později
jako Hocoos Pocoss natáčí dva tracky na první polské hiphopové kompilace
"Hip Hopla" a "Hip Hop Trip". V
těchto letech
hrávali narozdíl od jiných velmi
často, což nebylo až tak zvykem.
Následují personální změny a
kapela mění název na Familia H.P. s osazenstvem které funguje dodnes a
to: Oxy - mc, Thomass -mc a Joe - Dj. Tyto tři osoby vytříbily a zlepšovaly
svou úroveň rapu a produkce, která vedla na konci roku 2000 k vydání dlouhohrající
alba na novém labelu Gigant Records. Lp "Sprawdz Sytuacje"
bylo velmi dobře přijato polskými médii. Dalším krokem kapely byla kooperace
s O.S.T.R. coby producentem jejich nového alba. Mezitím však Familia natáčí
společné collabo s O.S.T.R. na kompilace "Atomistyka". Konec roku 2002
přináší všem fanouškům nové dlouhohrající album "Miejskie wibracje" a s
ním také dva videoklipy které oscilují na hudebních kanálech. V rámci proma
objíždí Familia H.P. společně s O.S.T.R. celou scénu a dává všem najevo
jaký styl a scénu má jejich domovská Lodz
/v hipopovém slangu je to Eudezet./
rozhovor:
1. Společně s Indy a Wich,
Super Croo se objevíte v Praze - bude to pro Vás poprvé?
Thomass: Už sme u Vás
párkrát byli, ale jenom jako turisté, takže letos je to poprvé co můžem
ukázat jak to chodí u nás v Polsku!! Doufáme, že se to bude líbit. Jsme
rádi že tu můžem zahrát, a jsme pyšný na fakt, že může být naše muzika
známější i za hranicema.
O.S.T.R. : Ne, ale byl
sem v Brne, v novym Babylone kde jsem hral s PSH
/Poláci zdraví!!!!!/
2. Znáte českou scénu/hudbu???
Oxy: Jasně, nějakou představu
o českých "vibech" mám - dostal sem Lyrik Derby, znám tvorbu PSH a Indy
a Wich a ještě pár dalších. Před pár lety jsme hráli někde u hranic společně
s nějakou českou kapelou, ale jenom náš Dj si pamatuje její jméno...Doufám
že se poučím až budeme hrát v Praze.
Thomass: Něco českého
jsme už slyšeli, pamatujeme si pár jmen místních partiček. Vím, že česká
graffiti scéna je pravděpodobně jedna z nejvyvinutějších v rámci hiphopových
elementů.
O.S.T.R.: Jo, jsem velkej
fanoušek samplů Heleny Vondráčkový. Vážně jsem slyšel jenom ,Chaos
a PSH - nerozumím česky ale co se týká hudby mě bavili PSH.
3. Polská scéna je mnohem
větší a mnohem více medializovaná než ta česká - kde vidíte rozdíly a jak
vůbec definujete vlastní scénu - je rozdělená na více táborů - komerce
Vs underground jako tady v Čechách?
Thomass: Momentálně jsou
u nás ty nejlepší časy. Spousta lidí v každym městě něco zkouší, scéna
roste. To je bezva, protože mezi tou spoustou undergroundovejch umělců
se rýsuje skupina vyvolených, která bude mít zásadní vliv na budoucnost
hiphopu v Polsku. Horší stránkou věci je to, že spousta undergroundovejch
hlav si plete slovo "komerční" a myslí si, že když se někdo objeví
častěji v TV zapomíná na svoje undergroundový kořeny a zaprodává se. Právě
proto se domnívám, že tu existuje spousta věcí které by se měly změnit
jestliže chceme na scéně vidět nějakej posun. Nemůžeme za to že se to stává
showbizem, je to nezastavitelný. Místo bojůvek proti tomu bychom my /hiphopoví
umělci/ měli přemýšlet, jak použít peníze které investují labely a další
firmy do hiphopu. Polská scéna stejně jako česká předpokládám je pořád
ve fázi vývoje, a hodně záleží na nás jak to bude vypadat v příštích letech.
O.S.T.R. Momentálně je
hrozně těžký mluvit o hiphopu který není komercializován. Polsko je divná
země, tady je ten nejvíc hardcore hiphop nejvíce populární. Máme tu spoustu
bandů, ale jen pár je schopno se tím živit. Peníze jsou v tom nesrovnatelně
menší než např. ve Francii. Jsi šťastnej když prodáš 10.000 desek. Můj
názor je že v tom není problém protože ve finále resp. v určitém bodě chce
každej undergroundovej band dostat svůj kontrakt.
4. Teď O.S.T.R. produkuje,
O.S.T.R. rýmuje - jak to zvládáš?
O.S.T.R.: Musel jsem
se spolehnout sám na sebe, takže když sem chtěl beat, musel sem si ho udělat
sám. Vlastně to nebylo až tak těžký, protože od tří hraju na strunný nástroje
a hudbu miluju.
5. Myslím že Tede pro tebe
udělal dva tracky na album O.S.T.R. "Tabasko", produkuješ na oplátku pro
Tedeho?
O.S.T.R. Udělal
sem pro něj 8 beatů na jeho nové album, jsme dobří kámoši, dokonce plánujeme
udělat společné album.
6. Nějaké nové plány pro Familia
Hp v nejbližší budoucnosti? Lp, nebo vinyl?
Thomass: Momentálně pracujeme
na novém LP které, aspoň doufám dokončíme a vydáme na konci tohoto roku.
Bude to naše třetí album a chceme aby bylo to nej....hodně jsme se naučili
díky zkušenostem z práce na našich předchozích deskách, takže cítíme že
to můžeme udělat určitě lepší hudebně, napsat lepší rýmy a všeobecně zlepšit
naše schopnosti.....na vinyl to chceme dát v rámci třetí série vinylů s
různými umělci kterou vydává polský label zvaný "Junomi" records.
7. Jak je to s vinylovou produkcí
v Polsku? - lisujete jenom Cd nebo i vinyl LP? Nebo je vinyl záležitostí
pouze singlů...protože je to nákladná záležitost?
Thomass: Pravdou je to,
že jich stále není dost a že jsou dost nákladné, spousta labelů do toho
nechce vrážet peníze. Je hodně těžký donutit vydavatele aby udělal vinyl
single, a už vůbec nezmiňuju vinyl Lp.
Někteří z nás to dělají za naše
vlastní peníze abychom měli z čeho hrát na našich koncertech, nebo abychom
mohli dávat Djejům promokopie aby je hráli na párties.
Oxy: Víš co, nemáme tu
tolik hiphopovejch djejů a i když se jejich počet zvyšuje, radši si koupí
americkej 12 než polskou desku. Doufám, že se to změní, a vydání vinylu
nebude takovej zázrak v diskografii kapely, ale bude to úplně normální
součást. Tohle je taky povinností labelů, které o to momentálně nemají
zájem.
O.S.T.R. : V Polsku je
to drahý na výlis, a mimochodem ne každý si může drahý vinyl pořídit......natož
pak Technicsy nebo tak...
8. Stojí za zmínku nějací
nováčci, nová jména a producenti z Polska?
Oxy: Popravdě, není tu
nějak moc nových a dobrých kapel. Vidíš spousty novejch partiček, ale kvalita
jejich produkce je nízká. Prostě si spousta děcek myslí, že když natočí
2 nebo 3 tracky jsou bozi, a svět jim klečí u nohou, ale jsou mimo!!! Nejlepší
polské bandy jsou spíše zkušení emcees a djays, protože když seš úplnej
zelenáč je těžký dosáhnout dobrý pozice už na začátku. Ale příkladem je
třeba O.S.T.R., kterej svou prací dosáhl nejvyššího stupínku a přitom
ho ještě před dvěma lety v Polsku nikdo neznal, a teď je to jeden z nejlepších
producentů i rapperů.
Thomass: Jak už sem říkal,
je tu spousta lidí která dělá, a je jen otázkou času, kdy se stanou součástí
oficiální scény. Je tu pár lidí který momentálně makaj na debutovým albu,
ale nechtěl bych je zatím jmenovat....Osobně čekám na někoho z měst odkud
pocházíme aby podepsal kontrakt s labelem a vydal album, se kterým by reprezentoval
Lodz a Pabianice společně s námi.
9. Jak je na tom Polské graffiti?
Nějací známí writers ve známých kapelách?
Thomass: Hodně sem to
dříve čekoval, co se děje a tak když sem byl mladší. Teď občas zčekuju
nějaký graff weby a zaznamenal sem, že někteří polští writeři jsou známí
po celý Evropě, tzn. že jsou stejně dobří jako němečtí nebo čeští writeři.
Lodž má svou velkou graffiti galerii založenou v kooperaci s velkými jmény
které tam pracují a vystavují. Také tam občas proběhnou nějaké mejdany
a jamy takže až pojedeš do Lodže doporučujem to zčekovat.
10. Warszavský styl každý
zná a pozná - je známý a silný - kde vidíš výhody nebo sílu scény v Lodži?
O.S.T.R.: Lodž je mnohem
chudší než Waršava, životní podmínky tam jsou horší..což v kontextu s hiphopem
ústí v sociální témata. Je těžký posuzovat ty dva styly - od doby kdy Warsava
zacala delat vice legalni produkce, v Lodži nemáme zatím žádnej label...
Thomass: Myslím, že takové
místo jako Lodž je representováno pouze několika málo rappery. Kromě O.S.T.R.,
Spinache a nás nikdo nevydal nic po celý rok 2002. Dvě nebo tři alba není
dost na vybudování silné scény. Jak pro nás, tak pro Lodž, je dobré
že sme do Čech přijeli ukázat naši věc...
11. 5 nejlepších polských
producentů?
Thomas: Je to těžké,
protože spousta polskejch producentů dělá svou věc správně a nechtěl bych
na někoho zapomenout. Sem rád, že spousta z nich má svůj vlastní, nezaměnitelný
styl.
Oxy: Jasne, máme tu spoustu
dobrejch beatmakerů, ale myslím, že jeden z nej...jsou samozřejmě Magiera
a L.A. s jejich kompilací "Kodex", Noon /Ex-Grammatik/, Waco, mám rád nějaký
beaty od Djeje Deszczu Strugi /WWO/. Naše město Lodž je dobře známá právě
Spinachem a samozřejmě O.S.T.R. : )
12. 5 nejlepších polskejch
pornohereček?
Thomas: Nepamatuju si
jejich jména, ale sou fér v ložnici, věř mi... : )
Oxy: Myslím, že si Thomass
nedělá prdel, protože pořád mluví pravdu : )
13. Teď - Polsko, je hodně
křesťansky - klerikálně založená země, narozdíl do úplného opaku v Čechách
- když tady u nás začne někdo mluvit a rýmovat o Bohu je tu trochu za blázna,
v Polsku je naopak slovo Bůh široce používáno v Polském rapu, jak to vidíte?
O.S.T.R.: Bůh je v mém
životě důležitý, je pro mě těžký mluvit o tomhle za ostatní. Náboženství
je osobní věc každého.
Thomass: Nejsem v tom
tak zainteresovanej, ale nejsem proti tomuhle obsahu v textech. Jestli
někdo chce mluvit o Bohu, je to jeho věc. Hip hop nám dává šanci se vyjádřit
po svým, jakoukoli cestou. Nemělo by to být tak, že si myslíš jsem
blázen protože píšu o věcech o který ty nemáš zájem...i když polští
rappeři hodně mluví o Bohu, není tu nějaká věc jako náboženský nebo křesťanský
rap....ale jsem si jist, že se to jednou stane, protože tam je místo pro
tuhle muziku....
14. Na konec...
O.S.T.R. Makám na svym
dalším solo albu které vyjde v září a ještě dávám do kupy se svejma kamarádama
Kochan and Tomila další lp, které se objeví v červnu!!!!
Thomass: Čeky pro Čechy
a všechny kdo příjdou na naši show 9.5. v Akropoli.
Oxy: Jasně, doražte na akci.
Možná nám nebudete rozumět naše texty, ale doufám, že společně to bude
dobrá akce. Nezklameme vás!!!!
|
|