|
neděle 23. března 2003
support: CILVARINGZ + surprise
WU-TANG acts
local support DJs: ALI &
BUNDA
Hiphopová událost tohoto
roku - The RZA. Prince Rakeem The RZA aka Bobby Steels aka Tha Abbott aka
Rzarector aka Bobby Digital, vlastním jménem Robert Diggs, páteř známé
hiphopové formace Wu-Tang Clan a chodící člen hiphopové síně slávy z oddělení
producentů. Má na svědomí výborný soundtrack k filmu Jima Jarmushe - Ghost
Dog: The Way Of Samurai, jehož je tato emotivní hudba nedílnou součástí.
Posledním čím se RZA v sólo rovině uvedl byla přede dvěma lety "digi" deska
- RZA as Bobby Digital: Digital Bullet. Support na koncertě mu budou dělat
THE CILVARINGZ, uskupení vzešlé taktéž z mytizovaného Wu-Tang Clanu. Domácí
hiphopové barvy budou hájit DJs ALI & BUNDA.
Vstupenky v obvyklých
předprodejích Ticketstream a Ticketpro, rezervace s 10% slevou na známé
adrese tickets@roxy.cz.
The RZA
Prince Rakeem The RZA
aka Bobby Steels aka Tha Abbott aka Rzarector aka Bobby Digital, vlastním
jménem Robert Diggs, Wu-Tang Clan a chodící člen hiphopové síně slávy z
oddělení producentů. Takhle nějak se jedním dechem čte stručné představení
člověka známého jako The RZA, kluka ze Staten Islandu, který pomáhal
přepsat historii hiphopu.
Kariéru tenhle bubák
z Shaolinu hvězdně rozhodně neodstartoval. Píše se začátek devadesátých
let a RZA, spolu se svými dvěma bratranci GZA a Ol' Dirty Bastard, působí
v kapele All In Togethetr Now. Záhy rozpadlý projekt střídá sólo kariéra
pod jménem Prince Rakeem, smlouva s Tommy Boy a roku '91 vydání EP Oooh
We Love You Rakeem. To bylo naposledy, kdy bylo jeho jméno spojeno s dekou,
která bez zájmu posluchačů zapadla prachem.
Na druhé štaci kariéry totiž
vyletěl z fatálního dna na absolutní vrchol. Píše se rok 1993 a hiphopová
historie potřebuje nesmazatelný zápis. Zoufale měknoucí hip hop prosí o
tvrdost jak prase o drbání. Syrový návrat tam, kam celou dobu patřil -
zpátky "domů" přímo na ulici mu uchystala kapela Wu-Tang Clan. Neuvěřitelný
kolektiv devíti rappaz nahrává na vlastní náklady singl "Protect Ya Neck"
a šeptanda o nové bombě otřásá ulicí jak Godzilla trénující dupák. Námluvy
nahrávacích společností na sebe nedají dlouho čekat, ale RZA má jakožto
správný šéf a vizionář trpělivost hodnou dědečka z jeho oblíbeného kung-fu
filmu a rozhodně neskáče po první nabídce. Naopak si diktuje a výsledkem
je nevídaná smlouva s Loud, který sice upisuje Wu-Tang Clan jako celek,
ale jednotlivým členům zaručuje volnost výběru labelu pro vydávání jejich
sólo alb. Vychází album Enter The Wu-Tang (36 Chambers) a zbytek je historie.
Hip hop už nebyl nikdy stejný. Geniální, neopakovatelná osobitá a syrová
produkce, která je RZAovým ranným producentským rukopisem se v následujících
letech stává nejvylupovanějším hájemstvím hiphopové rajské zahrady. V první
polovině devadesátých let žádanější a vysněnější zvuk prostě nebyl.
Následují sólo alba jednotlivých
členů WTC, většinou produkovaná od RZA, který ne a ne se vyčerpat a zoufalá
konkurence je nucena sledovat jak se z čehokoliv se RZA dotkne stává klasika
- první Method Manovo sólo Tical, GZAovo Liquid Swords, ODB s jeho Return
To The 36 Chambers (Da Dirty Version) nebo Raekwon The Chef s Only Built
4 Cuban Linx, kterou v roce '95 s konstatováním, že jde o dosud nejlepší
album pod hlavičkou WTC tato etapa vrcholí. Ve vrcholné formě se ten samý
rok RZA stává členem další legendární kapely - horror coreových Gravediggaz
(spolu s Prince Paulem, Fruikwanem a Poeticem) a přidává na své konto další
zápis do zlaté knihy rapu - 6 Feet Deep (v Evropě deska vyšla pod jménem
Niggamortis, obohacena o pecku "Pass The Showel").
Kapela Wu-Tang Clan je
na vrcholu, i když auto jejich kariéry se zdá dále pohybovat jen setrvačností.
V roce '97 vydané druhé album (dvoj CD) - Wu-Tang Forever je zřejmě nejočekávanějším
albem hiphopové historie. Když však konečně po nevýrazném sólu Ironman
od Ghostface Killah konečně doráží, je prvním zásadnějším klopýtnutím.
Touto dobou přichází RZA o komp s databankou samplů a beatů vlivem přírodní
katastrofy (povodeň, jestli si pamatuji dobře) a zřejmě uštván všemi co
si snaží z něj a jeho stylu urvat kus pro vlastní skladby, začíná svůj
styl měnit a uhlazovat. Čekání fandů je ve znamení dopisů Ježíškovi o RZAovo
sólové album, volání je však vyslyšeno až v roce 1998, kdy pod pseudonymem
svého alter ega - Bobby Digital vydává zvláštní "comicsovo elektronickou"
desku RZA as Bobby Digital In Stereo. Bobby jde prý na věci jinak než RZA
a uvolňuje negativní energii, kterou v sobě RZA má, proto musí sólo kariéru
uvést Bobby a ne RZA. Deska The Cure, slibovaná pod jménem The RZA na léto
'99 dosud nevylezla a místo ní spatří světlo světa jen výběr The RZA Hits
s dosud nejlepším ze sólo dráhy i od Clanu.
V roce 2000, kdy už se o RZAovi
a jeho produkci nemluví s respektem jako s úšklebkem nad někým, kdo žije
slávou dní včerejších, přichází překvapivě další majstrštich - výborný
Soundtrack k filmu Jimma Jarmushe - Ghost Dog: The Way Of Samurai, jehož
je tato emotivní hudba nedílnou součástí. Posledním čím se RZA v sólo rovině
uvedl byla přede dvěma lety další "Digi" deska - RZA as Bobby Digital:
Digital Bullett
Dosud nejslavnější chvíle
své kariéry The RZA jsou od dnešních dní už poměrně vzdáleny, jeho obrovské
zásluhy pro vývoj hip hop (jak by býval dnes hip hop zněl, nebýt The RZA
si dnes nikdo nedovolí odhadovat) jsou však nesmazatelné a je to bez debat
největší osobnost, která do našich krajin kdy z hiphopu zavítala. Ne nadarmo
byl v lednu '98 vyhlášen časopisem The Source čtvrtým nejlepším producentem
všech dob a jeho kultovní kapela Wu-Tang Clan se v té samé anketě na jeho
producentských zádech vyšplhala v kategorii nejlepší kapely všech dob až
ke koruně, předstihnuvší očekávané pionýry Run-DMC, Public Enemy nebo EPMD.
Staré fanoušky může mrzet jen, že se od starých dobrých charakteristicky
prasáckých samplů přesunul k čistým násrojům, ale přesto si jsem jist,
že se do Roxy na The RZA, autora úsměvných výroků jako: "na produkování
mám takovou formulku a prostě vím, jak udělat zaručený hit" půjdeme jako
na událost roku podívat všichni.
Affro
|
|