29.11.02
Napalm Death

Zvukoví extremisté a nepřátelé šoubizu NAPALM DEATH

8. 12. 2002, klub ROXY

  Old schoolová záležitost existující již přes 20 let a kultovní hardcoreová kapela Napalm Death se chystá do pražského ROXY. Napalm Death jsou známí jako zakladatelé stylu grindcore. N. D. posunuli hranice tvrdé hudby až k uším drásající intenzitě. Odmítají jakoukoli jemnost a melodii, svojí hudbou atakují posluchače s neúprosnou brutalitou. Patří k pilířům undergroundové scény se zaměřením na extrémní hudební styly. Jejich hudba se v průběhu let zajímavě transformovala. Začátky skupiny spadají do ranných 80. let, Napalm Death už v té době začali experimentovat se zvukem a šli napříč hardcoreovými styly. Nejvíce z nich byl cítit trash, ale postupem času získali jedinečný zvuk a jejich mutace metalu začala být nazývána grindcore.

  V roce 1987 vydali na své vlastní značce Earache debutové album s názvem Scum. Ke zvláštnostem tohoto alba patří, že na každé straně nalezneme odlišné interprety, jediným společným jménem, které se objevuje na každém tracku, je bubeník Mick Harris. První dominují kytarista Justin Broadrick a basista (+ zpěv) Nick Bullen, zatímco druhé zpěvák Lee Dorian s kytaristou Billem Steerem a basákem Jimem Whitely(em). V té době už byli mezi harcoreovou komunitou poměrně známí, neboť pravidelně koncertovali a čas od času vystupovali v živých rádiových vstupech. Mainstreamová média Napal Death pro svoji brutalitu zcela samozřejmě ignorovala, výjimku tvoří BBC, která zařadila do svého playlistu skladbu You Suffer a v září 1987 byla pozvána, aby hrála live ve známé John Peel Session (při této příležitosti kapela představila nového basistu Shane Emburyho). 

  V roce 1988 se skupina s deskou From Enslavement to Obliteration vydala po ještě krkolomnějších stezkách. Album totiž obsahuje 54 tracků, přičemž mnoho z nich netrvá ani několik sekund. Po tomto albu se skupina rozpadla, její členové se začali věnovat vlastním projektům. Sešli se opět o dva roky později při spolupráci na Harmony Corruption, vrátili se ke konvenčnější struktuře skladby a méně zraňujícímu zvuku. Se třetím albem nastává brutální death metalový šok, vrcholu vývojové stupnice pak dosahuje album Utopia Banished (1992), poslední s Mickem Harrisem a nastává nové éra N. D. s pozměněným soundem a novou tváří za bicími, Danny Herrerou. Slavným se stalo LP Fear, Emptiness, Despair (1994), které Napalm Death vyneslo až do nečekaných výšin. Setkalo se se skvělými kritikami a dokonce se dostalo mezi Top Ten v americké oficiální hitparádě, nebot' se N. D. objevili i na soundtracku ke slavnému filmu Mortal Kombat. Následovaly tři další veleúspěšná alba Diatribes (1996), Inside the Torn Apart (1997), Words From the Exit Wound (1999) a dva "živáky" Bootlegged in Japan (1998) a Diatribes (1999). Na svém posledním skvělém albu Enemy of the Music Business (2001) se N. D. vrátili k původním grindcoreovým kořenům a už samotný název zcela jasně vypovídá o tom, co si myslí o showbusinessu, jehož se navzdory stali součástí.