|
Od vydání
debutového alba Iana Pooleyho "Meredian" uplynuly pouhé dva roky. Předtím
sice vyšlo kompilované album jeho nahrávek s názvem "The Times", Ian jej
však nikdy nepovažoval za své opravdové album. Nicméně album "The Times"
bylo úspěšné právě v tom, co clubbeři od Ian Pooleyho očekávali - uspokojení
tanečního parketu v jednom tracku. Ti, kteří oceňují tento talent, považují
Iana Pooleyho za mistra nekomplikovaného tanečního stylu - funkcionalizmu,
který si zaslouží respekt coby umělecká forma.
Uznání na sebe nenechalo
dlouho čekat a Pooleyho hudební podpis se záhy stal vyhledávanou komoditou.
Brzy se objevily i první nabídky k remixování od subjektů jako například
Daft Punk, Dee-Lite, The Cardigans, Yello a dalších. Investice, se kterými
začal ve věku 16 let, se pomalu začínaly vyplácet. Odmítal sice považovat
svůj hudební kapitál za investice, ale brzo mu bylo jasné, že svět hudby
nemůže nadále a navždy existovat pouze z absolutního vytržení z posledních
desek Derricka Maye nebo Kevina Saundersona. Jeho záliba v detroitském
techno soundu jej inspirovala k napsání čtenářského dopisu do hudebního
časopisu; úplně nový svět se mu však otevřel až když získal své první hudební
vybavení.
Ještě jako student střední
školy v Mohuči vydal společně se svým partnerem Thomasem Gerlachem (známějším
dnes jako DJ Tonka) své první původní nahrávky. Jejich spolupráce fungovala
dobře, tak poskytli nahrávky frankfurtskému rekord shopu "Boy", doufajíc,
že někdo bude připravený jejich tracky vydat. Jejich první pokusy, vlastní
interpretace detroitského techna mixované s bouřlivými breakbeatovými orgiemi,
vydávali nejprve pod aliasem "Space Cube" a poté pod jménem Force Inc.
Když se z jejich labelu, který vlastní bývalý asistent obchodu "Boy" Achim
Szepansk, stal respektovaný a nezávislý techno subjekt, rozhodli se Ian
Pooley a Thomas Gerlach následovat své hudební vize každý zvlášť.
Ian podepsal také smlouvu
s V2, což vedlo k vydání alda "Meridian". Při tvorbě alba se mu dostalo
rozsáhlé podpory z mezinárodní klubové scény a podpis smlouvy byl v německém
hudebním tisku hodnocen jako šance "udělat si z vinylu odrazový můstek"
(Spex 07/98). Vysoká účinnost Pooleyho produkce pro taneční parket byla
již dostatečně známá, otázkou nadále zůstávala jeho schopnost vytvořit
plnohodnotné album.
Když "Meridian" vyšel,
bylo jasné, že to Ian Pooley dokázal, stejně tak jako se ukázalo, že Ian
Pooley vyspěl v jednoho z nejvšestrannějších houseových producentů v Německu.
Album "Meridian" si získalo příznivce svou maximální různorodostí ve všech
oblastech, ve kterých byl Pooley dříve považován za jednostranně zaměřeného.
Na albu sice stále dominuje typický Pooleyho techno sound, objevuje se
zde však i citlivý smysl pro melodie, které mají vždy své správné místo.
Mixy nenápadného disca a divokých beatů a temné downbeatové kousky jako
"What's Your Number" oživily opravdový uvolněný soul s kvalitami populární
hudby, který si získal podporu Gillese Petersona i Jazzanovy.
Od té doby uplynulo již
hodně vody pod mostem přes Rýn u města Mohuč, které Ian stále považuje
za svůj domov. Album "Since Then" je v mnoha momentech dokonce ještě více
muzikální, melodické a romantické, než jak debutový "Meridian" naznačoval
a jak jsme očekávali. Album je totiž prodchnuté brazilskou atmosférou,
lehkostí a vyrovnanou vitalitou, přesto se však všechny prvky, které nás
zaujaly na albu "Meridian", na "Since Then" dál konzistentně rozvíjí. Pooleyho
mnohostranný talent se již neomezuje jen na základní melodie, na albu najdeme
mezi tracky i několik plnohodnotných písní. Vůbec poprvé také Pooley přizval
ke spolupráci ženské vokalistky a živě s nimi nahrával. V citlivém deep
houseovém tracku "Coracao Tambor", který díky vzdušnému kytarovému samplu
získává téměř středomořskou atmosféru, se objevují portugalské vokály zpěvaček
Rosanny a Zélie. Zastřené vokály Kirsty Hawkshaw (vokalistky Opusu 3 na
"It's A Fine Day Today") v oduševnělé deep houseové skladbě "Visions" působí
křehce a něžně. V další části alba rozvíjí hlasy Rosanny a Zélie opravdovou
duševní rovnováhu doprovázenou prvky afro rytmů ve skladbě "Menino Brincadeira".
Hudební znalci jistě
poznají, že Ian Pooley se pohybuje na předních místech pomyslné první ligy
technických schopností, programování a aranží samplů a rytmů, stojíc stranou
všech vysoce propracovaných spletenců. Tento specifický způsob nakládání
se zvukem se stal Pooleyho obchodní značkou a dá se snadno rozeznat mezi
stovkami jiných produkcí. Hutné bubnové aranže, jaké se objevují v titulní
skladbě "Since Then", které příležitostně prokládá hip hopovými breaky,
patří mezi Pooleyho typické kousky.
Pooley je také stále
externím členem skupiny elitních producentů, kam patří Armand van Helden,
Basement Jaxx a Roger Sanchez & Co, která si říká Mongoloids. Pravděpodobně
se všichni shovívavě shodnou na tom, že čestný člen Mongoloids Ian nepromarnil,
přes veškerou rozmanitost provázející album "Since Then", jedinou část
svého talentu. Ianovi se podařilo vytvořit odpalující taneční nálož a jeho
hudba pravděpodobně zatočí všemi parkety... přibližně o "900 stupňů". |
|